سیاست

پاکستان مانع ترقی و پیشرفت افغانستان میشود

کابل باختر/ 19/ ثور
حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان درنشست اخیر خبری عوامل و انگیزه های رویداد های اخیر دراین طرف خط دیورند را به تحلیل و ارزیابی گرفته به شاخص عمده آن تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دریک تحلیل مختصر ولی همه جانبه مطرح ساخت ، اما اینکه این حادثات چرارخ میدهد و چرا از جانب پاکستان بالای این طرف دیورند برسر خاک حمله میشود ، حمله توپچی و نظامی میشود تروریزم و افراطیت صادر میشود و انسانهای ماکشته میشوند مکاتب و مساجد ما خراب میشوند شاید دو دلیل باشد .
یکی اینکه افغانستان که ده سال پیش به کمک جامعه جهانی از نوبرای حکومتداری و دولت داری خود اساس گذاشت روز به روز تقویت میشود ، این قوت اش بندشود وسست باشد و قوی نباشد و به سرعت پیش نرود ، پراگنده ، بی دولت و حکومت باشیم .
دلیل دیگرش شاید این باشد که مردم افغانستان مجبور شوند تا برسرخط دیورند به مذاکره بنشینند و خط دیورند را به رسمیت بشناسند در هردو مورد آنها ئیکه به این اقدامات ، وحشت و دهشت دست میزنند کامیابی حاصل نمی کنند.
به نظر آگاهان ، پاکستان از بدو ایجاد تاکنون بدون درنظر داشت روابط حسن همجواری باکشور های منطقه دنبال منافع استراتیژیک و توسعه طلبانه خود کوشیده و منطقه را با پرورش و تجهیز هراس افگنان به بحران مواجه ساخته است بحرانی که درشرایط موجود مهار آن ازسوی زمامداران نظامی آنکشور بعید به نظر میرسد و مردم پاکستان در آتشی میسوزند که توسط آنها به خاطر تعقیب اهداف نظامی ایجاد شده است.
زعامت افغانستان بارها مطرح کرده که هراس افگنی مارآستین است و این مار روزگاری پرورده گانش را نیش خواهد زد، حوادث هراس افگنی سالهای اخیر این موضوع را به اثبات رسانده است .
با این دلیل حربه ای طالبانی دارد زنگ زده میشود و نظامیان پاکستانی در پی آن بر آمده اند تا تشنج درمنطقه را ازطریق دیگر بیشتر سازند .
اکنون برجهان متمدن، پیشرفته و مترقی است که درک کنند پاکستان هرگز دنبال منافع جامعه جهانی نبوده و در هر گام به منافع خود و سیاست های توسعه طلبانه خود می اندیشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا