سیاستاخبارجامعه

دیدبان حقوق‌بشر: اتهام کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای بریتانیایی به گونۀ فوری بررسی شود

کابل، 22 سرطان، باختر
دیدبان حقوق بشر گزارش اخیر بی‌بی‌سی پیرامون کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای بریتانیایی را وحشتناک و تکان‌دهنده خوانده و خواستار بررسی فوری این موضوع از سوی دولت بریتانیا شده است.
به گزارش آژانس باختر؛ پاتریشا گاسمن، معاون بخش آسیای دیدبان حقوق‌بشر در صحبت با رسانه‌ها خواستار محاکمۀ آنعده از سربازان بریتانیایی شده است که در جریان ماموریت شان در افغانستان در نقض حقوق‌بشر و کشتار غیرنظامیان افغان دست داشته اند. او گفته است که دولت بریتانیا باید پاسخگو باشد و این موضوع را به صورت جدی بررسی کند.
یافته‌های یک گزارش بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که نیروهای بریتانیایی از ماه نوامبر سال 2010 تا ماه مه سال 2011 در چندین عملیات نظامی در ولایت هلمند، 54 غیرنظامی را به قتل رسانده اند.
بر اساس این گزارش، سربازان و ماموران ویژۀ اردوی بریتانیا افراد غیر مسلح را بازداشت، زندانی و به قتل رسانده اند.
زمان سلطانی یکی از تحقیق‌کنندگان دیدبان حقوق‌ بشر در کشورهای آسیای جنوبی هم گفته است که این سازمان خواستار آغاز تحقیقات شفاف و عادلانه در مورد کشتار غیرنظامیان افغان توسط سربازان بریتانیایی است تا عاملان این جنایات مورد بازپرس قرار بگیرند و عدالت در حق قربانیان تأمین شود. اعلامیۀ دیدبان حقوق‌بشر که روز سه‌شنبه( 21 جوزا) به نشر رسیده، یافته‌های بی‌بی‌سی در مورد قتل‌های عمدی غیرنظامیان افغان توسط سربازان بریتانیایی را وحشتناک خوانده و گفته است این امر معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی آنعده از سربازان بریتانیایی را نشان می‌دهد که بین سال‌های 2010 تا 2011 در افغانستان می‌جنگیدند.
دیدبان حقوق‌بشر همچنین گفته است، در صورتی که دولت بریتانیا اتهامات علیه سربازانش در افغانستان را بررسی نکند، این موضوع باید از سوی دیوان کیفری بین‌ المللی مورد بررسی قرار گیرد.
بی‌بی‌سی همچنین به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد مقامات عالیرتبۀ وزارت دفاع بریتانیا از جمله، سر مارک کارلتون اسمیت فرماندۀ پیشین نیروهای ویژۀ بریتانیایی از قتل‌های عمدی غیرنظامیان توسط سربازان آن کشور در افغانستان آگاهی داشته است، اما شواهد و مدارک را به پولیس نظامی سلطنتی آن کشور نفرستاده است.
با این‌حال، وزارت دفاع بریتانیا از اظهار نظر پیرامون قتل‌های هدفمند غیرنظامیان در افغانستان خود داری کرده است، اما گفته است که نشر چنین گزارش‌هایی ممکن است جان سربازان بریتانیایی را در خطر بیندازد.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا