سیاست

شورای وزیران تمدید برق وارداتی به ولایت فراه را به ارزش بیست و پنج ملیون دالر تائید کرد

شورای وزیران قرارداد اکتشاف و تقسیم تولید بلاک های نفتی مزار شریف را مورد بحث قرار داد
کابل اول میزان باختر
جلسۀ نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانة دایر گردید.
به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور ودارالانشای شورای وزیران به آژانس باختر، ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از انتشار نامهای پنجهزار تن هموطنان عزیز که در سال های 1357-1358رژیم قبلی مظلومانه به شهادت رسیده اند به جلسه یاد آوری؛ خاطر نشان نمود که بتأسی از جلسه مشورتی با رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی کشور فیصله بعمل آمد تا بمنظور ارج گذاری از شهدای کشور روز دوشنبه مورخ هشتم ماه میزان سال روان مراسم فاتحه خوانی به روان پاک این شهدا و سایر شهدای شناخته شده و گمنام در سراسر کشور برگزار و پرچم ملی جمهوری اسلامی افغانستان به رسم عزا داری به مدت دو روز به حالت نیمه بر افراشته قرار گیرد و به منظور یادبود شهدای کشور بنای یادگاری، مسجد جامع و پارک در شهر کابل اعمار گردد.
شورای وزیران ضمن تائید مراسم عزاداری در مرکز و ولایات کشور ریاست عمومی اداره و دارالانشای شورای وزیران و اداره مستقل ارگانهای محل را موظف نمود تا این مراسم را در مساجد مرکز و ولایات کشور تنظیم نموده و وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی در تامین امنیت آن اقدام نمایند.
متعاقباً وزیر اقتصاد و معین و سرپرست وزارت امور شهرسازی طبق فیصله جلسه قبلی در رابطه به عقد قرارداد با دو شرکت کشور فدراتیف روسیه به جلسه معلومات داده افزودند با شرکت های استوک و روس اندستروس به ارزش پنجاه، پنجاه ملیون دالر قرارداده صورت گرفته بود که قرارداد با شرکت اندستروس روسی طی مراحل گردیده و قرار داد شرکت استوک نظر به مخالفت سفارت کبرای روسیه مقیم کابل و سفارت افغانستان مقیم مسکو به حالت تعلیق قرارداده شده است، که مورد تائید  قرار گرفت.
طبق اجندا، وزیر انرژی و آب مشکل مالی تمدید برق وارداتی از کشور ایران به ولایت فراه را به جلسه مطرح نمود.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه تمدید برق وارداتی کشور ایران را به ولایت فراه به ارزش معادل مبلغ بیست و پنج ملیون دالر از بودجه شرکت برشنا مورد تائید قرار داده آن شرکت را موظف نمود تا با استفاده از ظرفیت های داخلی در تمدید برق ولایت فراه اقدام نموده در صورت کمبود بودجه یادشده در این پروزه وزارت مالیه در اکمال بودجه آن اقدام نماید.
بعداً، چگونگی قرارداد اکتشاف و تقسیم تولید بلاک های نفتی مزار شریف و صندوقلی حوزه نفتی افغان تاجک توسط وزیر معادن و پطرولیم به جلسه مطرح و خاطر نشان کرد که طبق فیصله جلسه قبلی کمیسیون موظف در امور معادن این قرارداد را مجدداً بازنگری نموده طرح ترتیب شده را در مطابقت به قوانین ملی و روش های بین المللی دانسته و اضافه نمود که از جمله شش بلاک قرار داد بلاک های مزار شریف و صندوقلی با جانب کنسرتیوم شامل شرکت ها ملی نفت و گاز ترکیه تاپو (TAPO) شرکت کویتی دراگون ایل (Dragon Oil) و شرکت غضنفر انوستمنت (Investment) برای مدت بیست و پنج سال تحت شرایط پرداخت 12.6 فیصد رویالتی از مواد خام و بعد از اکمال قیمت پروژه طی مدت هشت سال مفاد آن حدود (50 الی 60 فیصد) به افغانستان تعلق خواهد گرفت، که طبق محاسبات احتمالی در مدت 25 سال دولت افغانستان از این قرارداد مبلع (16.01) ملیارد دالر عاید بدست خواهد آورد، در صورتیکه در طبقات تحتانی این معدن مقدار استخراج گاز بیشتر گردد، افغانستان از مزایای خوب عایداتی – اقتصادی برخوردار خواهد شد.
در ادامه، اعضای کمیسیون موظف در امور معادن قرارداد متذکره را در مطابقت با قوانین نافذ کشور دانسته و آنرا به نفع افغانستان خواندند.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه قرار داد اکتشاف و تقسیم و تولید دو بلاک نفتی (مزار شریف و صندوقلی) حوزه نفتی افغان تاجک را با کنسرتیوم شامل سه شرکت متذکره مورد تصویب قرار داده وزارت معادن و کمیسیون وزرا در امور معادن را موظف نمود تا در تطبیق این قرارداد مطابق قوانین نافذ کشور اقدام نمایند.
بعداً، وزیر معادن طرح پیشنهادی و مشکلات پروژه معدن مسک عینک را که منجانب شرکت MCC کشور چین در رابطه به امور مالی و تخنیکی، امنیتی، تفحص، پروژه های جانبی، اکتشاف، تصفیه و تولید مس را در پروژه مس عینک به آن وزارت ارایه نموده بود به جلسه طور مفصل توضیح و تشریح نمود. 
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه وزیر معادن و پطرولیم را موظف نمود تا پیشنهاد ارایه شده را با جانب حکومت کشور چین در مطابقت با قرارداد عقد شده معدن مس عینک با شرکت MCC آن کشور مورد بحث همه جانبه قرارداده از نتیجه به شورای وزیران گزارش دهد.
در اخیر جلسه، گزارش اجراات از دست آوردهای مهم برنامه تقدیر، آغاز برنامه فود زون در ولایت کندهار و برنامه تسهیلات جامع زراعتی و انکشاف دهات (CARD-F) در سه ولایت کشور توسط وزیر مبارزه علیه مواد مخدر به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت آن وزارت موظف گردید تا به همکاری سایر وزارت های ذیربط در ترویج این برنامه ها در سایر ولایات کشور اقدام عملی را روی دست قرار دهد. ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا