جهان

افتتاح بزرگترین مسجد آلمان

برلین – دویچوله – 8 میزان – باختر
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه  بزرگترین مسجد را در شهر کلن آلمان افتتاح نمود. صدها تن از مخالفین رئیس جمهور ترکیه در این شهر دست به تظاهرات زدند. صدها تن از حامیانش نیز از وی استقبال کردند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از دویچوله ، رجب طیب اردوغان پس از چاشت دیروز ساختمان بزرگترین مسجد آلمان را در شهر کٌلن افتتاح کرد. این مسجد  از سوی "دیتیب" یا (اتحادیه امور دینی ترکی-اسلامی) به کمک مالی ترکیه ساخته شده است.
اردوغان در جریان گشایش این مسجد گفت که باوجود تفاوت های موجود میان آلمان و ترکیه، سفرش به این کشور "یک دیدار بسیار موفق در یک دوره بحرانی" بوده است.
پس از اوج گرفتن تنش دو ساله میان آلمان و ترکیه، این اولین سفر سه روزه رئیس جمهور ترکیه به آلمان به هدف بهبود روابط میان انقره و برلین بود.
رئیس جمهور ترکیه در بخشی از اظهارات خود خواستار ادغام بهتر شهروندان کشورش در جامعه آلمان گردید. او گفت که ترکیه از روند ادغام شهروندانش در آلمان حمایت کرده و در آینده نیز از آن پشتیبانی می‌کند. اردوغان با تاکید بر "اقدام مشترک" علیه نژادپرستی افزود: «ما آینده برادران خود را در اینجا [آلمان] می‌بینیم.»
پیش از حضور رجب طیب اردوغان به شهر کٌلن، هزاران پولیس به هدف تامین امنیت مراسم افتتاح این مسجد در مناطق منتهی به آن مستقر شده بودند.
رهبر ترکیه در قسمتی از سخنان خود انتقادات مبنی بر بازداشت خبرنگاران، قضات و مسئولین اتحادیه ها را، در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه رد کرد و گفت: «وظیفه ما نیست که از تروریست‌ها حفاظت کنیم.»
اردوغان همچنان اظهار کرد که با استفاده از این فرصت با مقام‌های محلی در آلمان روی "چگونگی مبارزه با نژادپرستی و بیگانه هراسی" گفتگو کرده است. به بیان وی، در این سفر با شماری از سرمایه داران آلمانی روی گسترش سرمایه گذاری در ترکیه نیز تبادل نظر شده است.  فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا