اقتصاد

برگزاری سومین گفتمان تقسیم عادلانه آب بند سلما درحوزه دریایی هریرود – مرغاب

شهرهرات 13 سرطان باختر
سومین گفتمان تقسیم عادلانه آب بند سلما در حوزه دریایی هریرود-مرغاب
امروز درشهرهرات برگزارشد.
این گفتمان به هدف استفاده و تقسیم عادلانه آب بند سلما برای استفاده کننده گان هشت ولسوالی مسیر آب این بند برگزار گردید.
در این نشست، قریه داران و رؤسای انجمن های استفاده کنندگان آب پایین دست بند سلما، از دهقانان بالادست سلما شکایت داشته و بیان داشتند که دهقانان بالادست آب را بیشتر از حقآبه خود استفاده می کنند، و بصورت عادلانه آب را در مزارع خود به مصرف نمی رسانند و نمی گذارند تا آب به کانال های پایین دست هریرود به جریان بیفتد.
انجینیر نوراحمد بارز رییس عمومی حوزه دریایی هریرود-مرغاب گفت " دهقانان باید به اندازهُ حقآبه خود آب مصرف کنند، تا زمانیکه شما با ما همکار نباشید ما نمی توانیم آب را بصورت عادلانه توزیع نماییم، باید همدیگرپذیر باشید و آب را به اندازهُ نیاز خود استفاده کنید".
با آنکه پیش از این در گفتمان اولی که در اوایل سال 1395 برگزار گردید بود تمام دهقانان بالا دست هریرود از زرع شالی منع شده بودند تا دهقانانی که در پایین دست قرار دارند بتوانند آب کافی دریافت کنند، با آنهم دهقانان بالادست، این فیصله را نادیده گرفته و دست به زرع شالی زدند که این کار باعث گردیده برای دهقانان پایین دست آب کافی نرسد و اکثر زمین ها از کشت و حاصل دهی باز ماند.
غلام حبیب هاشمی نماینده شورای ولایتی گفت: " دهقانان ولسوالی های بالادست باید در هنگام کشت زمین های شان حق الناس را در مورد دهقانان پایین دست  در نظر بگیرند."
در مقابل؛ قریه داران و رؤسای انجمن های استفاده کنندگان آب بالادست هریرود نیز خواهان مشخص کردن دقیق حقآبه خود شدند و وعده داده اند که از این پس به اساس حقآبه خویش از آب بند سلما استفاده کنند، و متعهد شدند تا آب را برای  دهقانان هشت ولسوالی سهم دار این آب به گونه عادلانه تقسیم، و به هیچ فرد و یا گروهی اجازه ندهند که از این پس در این تقسیمات خللی وارد کند.
در اخیر، دهقانان از هر ولسوالی یک نماینده را از بین خود انتخاب کرده تا وظیفه نظارت و تقسیم آب را به اساس نیاز شان در فصول مختلف بر عهده گرفته تا بر اساس درخواست آنها آب مورد نیاز شان از بند سلما رها گردد.
این در حالی است که در سال گذشته مقدار یک صد میلیون مترمکعب آب از دریچه های بند سلما رها گردیده و کشاورزان هشت ولسوالی از این آب در قسمت زراعتی استفاده کرده اند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا