سیاست

بیانیه صلاح¬الدین ربانی وزیر امور خارجه در نشست مشترک مطبوعاتی با رتنو مرسودی وزیر امور خارجه جمهوری اندونیزیا

کابل باختر 15 عقرب
بیانیه صلاح¬الدین ربانی وزیر امور خارجه در نشست مشترک مطبوعاتی با رتنو مرسودی وزیر امور خارجه جمهوری اندونیزیا
همکار گرامی، خانم رتنو مرسودی وزیر امور خارجه کشور دوست، جمهوری اندونیزیا،
اعضای محترم هیئت همراه ایشان،
خرسند استم که امروز، من و همکارانم میزبان رتنو مرسودی وزیر امور خارجه جمهوری اندونیزیا و هیئت همراه ایشان که به دعوت وزارت امور خارجه به کابل سفر کرده اند، استیم.
سفر شما به کابل به هدف بحث و توافق روی تحکیم و تعمیق هرچه بیشتر مناسبات حسنه میان دو کشور که تاریخچه آن حاکی از روابط دوستانه همیشگی و همکاری¬های مفید دوجانبه می¬باشد، صورت گرفته است و من اطمینان دارم که دیدارهای شما با رئیس جمهور افغانستان، اینجانب و برخی دیگر از مقامات عالی¬رتبه افغانستان از مؤثریت چشمگیری در این راستا برخوردار می¬باشد.
در ملاقاتی که من و خانم مرسودی پیش از این نشست مطبوعاتی با هم داشتیم، پیرامون همکاری¬ها میان افغانستان و اندونیزیا بحث¬های همه-جانبه و توافقات سودمندی صورت گرفت.
یکی از نکات عمده مورد بحث ما نقش اندونیزیا در حمایت از روند صلح افغانستان بود. با تجربه خوبی که در زمینه صلح و جایگاه مهمی که به عنوان کشور دارای بیشترین نفوس مسلمان در جهان اسلام دارد، اندونیزیا می¬تواند نقش مؤثری را در همکاری با روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان ایفاء کند. جا دارد که از ابراز آمادگی جمهوری اندونیزیا در این زمینه قدردانی نمایم.
همچنان، در باره گسترش روابط تجارتی میان افغانستان و اندونیزیا بحث و توافق نمودیم که در هر دو کشور علایق و ظرفیت¬های خوبی در این زمینه وجود دارد و سفر قریب¬الوقوع وزیر صنعت جمهوری اندونیزیا با جمعی از تجار آن کشور به کابل، گام بلندی در راستای زمینه¬سازی به سرمایه¬گذاری تجار هر دو کشور در کشورهای همدیگر خواهد بود.
همکاری در زمینه ارتقای ظرفیت¬ها و روابط مردم با مردم، به شمول رابطه نزدیک میان علمای دینی و همکاری میان وزارت¬های امور زنان هر دو کشور در زمینه توانمندسازی زنان، بخش دیگری از صحبت¬های امروز ما بود. با اغتنام از این فرصت، می¬خواهم از همکاری جمهوری اندونیزیا در ارتقای ظرفیت¬های پولیس ملی افغانستان و اعطای بورسیه¬های تحصیلی به جوانان ما و تعهد آن کشور برای ادامه این همکاری اظهار امتنان نمایم. همچنین باید گفت سفرهایی که علمای دینی افغانستان و اندونیزیا هر از گاهی به کشورهای همدیگر دارند، می¬تواند در معرفی اسلام راستین و بازتاب تصویر واقعی آن مؤثریت به سزایی داشته باشد.
به همین ترتیب، در باره ادامه نشست¬های مشورت¬های سیاسی میان وزارت¬های امور خارجه دو کشور و عملی¬سازی موافقت¬نامه¬هایی که در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به جاکارتا امضاء گردیده بود، صحبت کردیم. امروز نیز شاهد امضای موافقیت¬نامه دیگری میان دو کشور خواهیم بود. این موافقت¬نامه در باره کمک بلاعوض برای اعمار کلینیک صحی در مرکز اسلامی اندونیزیا در شهر کابل است که پس از این نشست مطبوعاتی امضاء می¬گردد. این مرکز که شامل مسجد شریف، کتابخانه، لیلیه و کلینیک صحی می¬باشد؛ مسجد شریف، کتابخانه و لیلیه آن قبلاً به کمک بلاعوض جمهوری اندونیزیا اعمار گردیده است. به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان از این کمک ارزشمند کشور دوست اندونیزیا ابراز سپاس می¬نمایم.
در پایان، بار دیگر وزیر امور خارجه رتنو مرسودی و هیئت همراه ایشان را به کابل خوش آمدید گفته و از حضور شما در این نشست مطبوعاتی تشکر می¬کنم.# شمس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا