سیاست

روز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

کابل 10 اسد / باختر
عبدالبدیع رئیس کمیسیون مستقل انتخابات امروز در نشستی  با رسانه ها 31 حمل را روز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.
ریاست جمهوری ، یونیما و احزاب سیاسی  از اعلام روز انتخابات استقبال  کردند .
همچنان  سید حفیظ هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات دراین نشست خبری گفت که از این میان 64 درصد ان مردان و 34 درصد ان را زنان تشکیل میدهد که بیشتر ثبت نام رای دهنده گان در ولایت کابل و کمترین ان درولایت زابل  میباشد .
وی تاکید دارد که  کمیسیون مستقل انتخابات  تلاش دارد تا انتخابات به موقع ان بطور شفاف وعادلانه برگزارکند .
بربنیاد  تقویم  کمیسیون  مستقل انتخابات قرار است فهرست نهایی نامزدان احتمالی ولسی جرگه بتاریخ 12 اسد سالروان اعلام گردد اما سخنگوی کمیسیون انتخابات تاکید دارد اعلام فهرست نهایی نامزدان پارلمانی وابسته به کار کمیسیون شکایت های انتخاباتی است. هرزمانیکه این کمیسیون ارزیابی های خود را درمورد نامزدان به پایان برساند و نتیجه ان را به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارد این کمیسیون فهرست نهایی را اعلام خواهد کرد .
این درحالیست که مقام های  کمیسیون  شکایات  انتخاباتی میگویند  که فهرست  نهایی  نامزدان مجلس  نماینده گان  در زمان معین ان اعلام نمی شود .
طبق تقویم  انتخاباتی ، کمیسیون شکایات انتخاباتی  باید امروز 10 اسد  فهرست نهایی  نامزدان انتخابات پارلمانی  را به کمیسیون مستقل انتخابات شریک می کرد  تا کمیسیون انتخابات پس از بررسی ان را در روز 12 اسد اعلام می کرد .
حمیرا حقمل  معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است  تلاش ها جریان داردتا فهرست نهایی نامزدان  احتمالی ولسی جرگه درموقع  مشخص ان اعلام شود اما دودلیل عمده  که یکی ان تاخیر هفت روز دراعلام فهرست ابتدایی  انتخابات مجلس نماینده گان  توسط کمیسیون مستقل انتخابات و دلیل دوم ان  دوماه تاخیر درمنظوری کمیشنران ولایتی این کمیسیون ، باعث شده تا فهرست نهایی  نامزدان  انتخابات مجلس نماینده گان با تاخیر اعلام شود .
بربنیاد   اعلام کمیسیون مستقل انتخابات 2454 تن خود را  برای ولسی جرگه  نامزدکرده اند .
این درحالیست که کمیسیون مستقل انتخابات روز سی‌ویکم ماه حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است .
سخنگوی کمیسیون  مستقل انتخابات می‌گوید که این تصمیم پس از رأی‌زنی‌ها با نهاد‌های ناظر انتخابات و شماری از احزاب  گرفته شده است. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا