امنیت

ازدیاد حملات تروریستی درافغانستان ! علت و عوامل ؟

کابل باختر/ 7/ دلو
درروز های اخیر افغانستان گواه ازدیاد حملات تروریستی است که درآن بیشتر به شهروندان ملکی این کشور آسیب رسیده است.
از ازدیاد وقایع تروریستی درافغانستان درست زمانی حرف زده میشودکه مردم ما برای انجام برخی از برنامه های سرنوشت ساز ملی آماده میشوند، انتخابات ریاست جمهوری، تکمیل پروسه خروج عساکر خارجی و پذیرش مسوولیت های امنیتی تحولات اند که برای انجام آن برنامه ریزی شده است . ضمناً عدم امضاء سند همکاری های امنیتی میان افغانستان وامریکا نیز جامعه سیاسی افغانستان را وارد بحث دیگری نموده، همۀ این موارد، حیات سیاسی و مردم ما را تحت شعاع قرارداده است.
طالبان که گفته میشود وسیلۀ برای تحقق اهداف سازمان های استخباراتی منطقه تلاش میکنند همه این برنامه ها را نفیه کرده اند و دربرابر آن موضع گیری خود را دارند .
همراه با نزدیک شدن زمان برای تکمیل این برنامه ها ، فعالیت های تروریستی در کشور تیزتر، جدی تر وخشن تر شده است و هرروز از مردم ما قربانی میگیرد ، این در حالیست که اخیراً معاون قوماندان عمومی نیروهای خارجی درافغانستان به کانگرس امریکا از ازدیاد و گسترش بیشتر فعالیت های تروریستی درافغانستان هشدار داد.
با آنکه مردم افغانستان سازمان های استخباراتی پاکستان را عامل وقایع تروریستی در کشور میدانند مگر دولت پاکستان از همکاری و تعهد دربرابر افغانستان سخن میگوید .
حرف که مردم ما نسبت به آن بی باور اند و از پاکستان میخواهند تا دراین زمینه تلاش های بیشتر و موثر را که توام با شفافیت باشد، انجام دهد.
رفیع الله بیدار مسوول مطبوعاتی کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن آنکه حملات انتحاری اخیر درکشور را تقبیح نموده به خبرنگار آژانس باختر گفت ، حملات انتحاری خلاف قوانین جنگ و کنوانسیون های بین المللی جینوا است .
مخالفان دولت به کنوانسیون های بین المللی جینوا ( قوانین جنگ ) وقع نمی گذارند و به حملات تروریستی شان ادامه میدهند.
بیدار افزود: بنابر یافته های کمیسیون حقوق بشر بیشترین تلفات افرادملکی در اثر جاسازی ماین های کنار جاده و حملات انتحاری صورت میگیرد و می بینیم که مخالفان دولت علاوه از نادیده گرفتن قوانین بین المللی جنگ، به تعلیمات اسلامی نیز توجه ندارند، درغیر آن حفاظت از جان و مال افراد که درجنگ شریک نباشند اصل مهم است.
بیدار با در نظر داشت قوانین بین المللی، جنگ و حمله انتحاری مخالفان دولت را درموتر عمله افراد نظامی که بطرف وظیفه درحال حرکت بودند نیز بشدت محکوم نموده تاکید دارد، این گونه حملات کاملاً نادرست است و کمیسیون حقوق بشر چنین حملات را تقبیح مینماید.
ثریا پرلیکا رییس اتحادیه سراسری زنان افغانستان ضمن ابراز نگرانی از افزایش حملات انتحاری از ارگانهای امنیتی خواست تا جریان فعالیت و به کیفر رسانیدن سازمان دهنده گان این حملات را به مردم شریک سازند. به باور خانم پرلیکا افزایش حملات دراین اواخر تشویش های جدی را ببار آورده و مردم حق دارند بدانند که درعقب این دسایس کی ها دست دارند و به چه اهدافی اوضاع را چنین متشنج میسازند، او میگوید که قدرت های بزرگ با ضعیف ساختن روحیه مردم، مردم را نسبت به نظام موجود بی باور ساخته اند.
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی در رابطه به افزایش حملات انتحاری در کشور به سه عامل اشاره میکند یکی آن نزدیک شدن روز های انتخابات ریاست جمهوری که با تهدید های طالبان مواجه است .
عامل دیگر عدم امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا است که بالای امنیت تاثیر داشته و دیگر بی اعتمادی میان ارگانهای امنیتی .
به گفته جنرال امرخیل، ادامه نا امنی بالای اقتصاد کشور هم تاثیر دارد تمام سرمایه ها از کشور فرار نموده و اقتصاد به رکود مواجه است، تا زمانیکه یک حکومت مقتدر و با اعتماد بوجود نیاید نمیتوان جلوآنرا گرفت .
جاوید کوهستانی آگاه  مسایل امنیتی، دلیل افزایش حملات انتحاری اخیر در کابل و سایر شهرهای کشور را تنش میان افغانستان و امریکا دانست وگفت که پاکستان میخواهد از آن سود ببرد، زیرا پاکستان مخالف امضای قرارداد امنیتی میان این دوکشور است.
دلیل دوم آن نزدیک شدن انتخابات است که طالبان و پاکستان به هیچ وجه طرفدار برگزاری انتخابات نیستند و میخواهند توسط حملات انتحاری، انتخابات را مختل بسازند.
دلیل سوم خروج نیروهای خارجی و انتقال کامل مسوولیت های امنیتی است و طالبان میخواهند با ازدیاد حملات روحیه نیروهای امنیتی را تضعیف نمایندکه گویا آنها نمیتوانند مسوولیت های امنیتی را به دوش گیرند.
درهمین حال جنرال محمد ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است که مخالفان مسلح با انجام حملات انتحاری و انفجاری میکوشند خود را مطرح نشان دهند و توانایی نیروهای امنیتی افغان را زیر سوال ببرند، این حملات درست درزمان که افغانستان برای اجرای برنامه های بزرگ ملی آماده میشود انجام میابد . درحالیکه سالروان میلادی برای مردم و دولت از هر لحاظ مهم و سرنوشت ساز است و مخالفان مسلح برای خود بستر سازی میکنند تا مردم ما را از اراده و عزم شان بازدارند.
ضمناً سخنگوی وزارت دفاع ملی به این باوراست که پیروزی نیروهای امنیتی درمیدان جنگ وشکست مخالفان مسلح باعث گردیده تا آنها به ماین گذاری و انفجارات رو آورند.
درهمین حال شماری از آگاهان امور ازدیاد حملات تروریستی را ناشی از خلاء کاری درنهادهای کشفی و استخباراتی دانسته از دولت میخواهند تا نهادهای استخباراتی را بیشتر تقویت نماید و تبادله اطلاعات استخباراتی را با کشور های بزرگ  مطرح و در منطقه ازدیاد بخشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا