سیاست

یک هئیت ولسی جرگه از آسترلیا بازدید رسمی نمود

کابل باختر 21 سرطان
یک هئیت از ولسی جرگه اخیرأ از کشور آسترالیا دیدن نمود و با مقامات آنکشور روی گسترش همکاری دوجانبه به بحث پرداختند.
دفترمطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبر داد، هیئت ولسی جرگه تحت ریاست انجنیر سید اکرام منشی ولسی جرگه اخیرأ از آسترالیا بازدید رسمی بعمل آورد.
نخست هیئت ولسی جرگه در یک ملاقات جدا گانه با خانم برونوین بیشاپ رئیس مجلس نمایندگان کشور آسترالیا ملاقات و پیرامون موضوعات پارلمانی صحبت وتبادل نظر نمودند.
  رئیس پارلمان کشور آسترالیا از روابط تاریخی و نیک هر دو کشور تمجید به عمل آورد و یاد آور شد که کشور های منطقه برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان باید بیشتر کوشا باشند و برای محو تروریزم ، مواد مخدر و سایر مشکلات که جامعه جهانی وسایر کشورهای جهان قربانی مشترک آن هستند،به صورت مشترک کار نمایند.وی همچنان خواهان انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان گردید و نگرانی خویش را در مورد حقوق بشر به خصوص حقوق زنان ابراز نموده،علاوه کرد که در روند صلح با طالبان، دستاورد های دوازده سال اخیر که با همکاری جامعه جهانی به دست آمده است،نباید قربانی شود. 
رئیس پارلمان کشور آسترالیا،همچنان گفت که کشور آسترالیا متحد است تا با افغانستان بعد از خروج نیرو های ائتلاف بین المللی در سال 2014 کمک و همکاری نماید. 
به همین گونه هیئت ولسی جرگه طی یک ملاقات جداگانه با جان هاج رئیس مجلس سنای کشور آسترالیا  روی همکاری های پارلمانی ، انتخابات ریاست جمهوری ، امنیت و ثبات در افغانستان بحث و گفتگو نمود.
جان حاج تأکید کرد که تبادل هیئت های پارلمانی در تحکیم و تقویه روابط کشور ها بسیار مهم میباشد.
به همین اساس هیئت ولسی جرگه در یک ملاقات جداگانه با خانم جولی بیشوپ وزیر امور خارجه کشور آسترالیا پیرامون مسایل سیاسی ، اقتصادی ، انتخابات ریاست جمهوری ، امنیت و تبات و پروسه صلح افغانستان بحث و گفتگو نمود.
خانم بیشوپ گفت: کشور آسترالیا متعهد است تا با افغانستان بعد از خروج نیروی های ائتلاف بین المللی کمک و همکاری نماید.
وی همچنان برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را یک دستاورد بزرگ برای دولت ، مردم و نیرو های امنیتی افغانستان دانست و به تمام افغانها این موفقیت را تبریک گفت.
  علاوه برآن هیئت ولسی جرگه در یک ملاقات جداگانه با کمیسیون زراعت و صنعت مجلس نمایندگان کشور آسترالیا در حالیکه وزیر دفاع اسبق آسترالیا ، وزیر زراعت و وزیر محیط زیست حزب لیبرال این کشور اشتراک داشت، پیرامون مسایل زراعتی و صنعتی،محو کشت کوکنار وبدیل آن برای افغانستان،بحث و گفتگو نمود
هئیت ولسی جرگه به سلسلۀ ملاقات ها با رسل نورت وزیر انرژی و منابع ایالت وکتوریا،در مورد چگونگی تولید انرژی و منابع و شیوه های استفاده مؤثر انرژی در این ایالت در مقر پارلمان شهر ملبورن بحث و گفتگو نمودند.
هیئت ولسی جرگه از وزیر انرژی و منابع خواست تا از افغانستان در رأس یک هیئت عالیرتبه دیدن نموده و آنها را تشویق به سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید انرژی در افغانستان نمود.
هیئت ولسی جرگه ، از تأسیسات شرکت بزرگ معدن فورتسکیو (FMG) که در غرب آسترالیا موقعیت دارد نیز دیدن نمود. شرکت فورتسکیو چهارمین شرکت بزرگ تولید آهن در جهان بوده که در سال 2003 به استخراج آهن آغاز به فعالیت نمود.
   به همین گونه هیئت ولسی جرگه در یک ملاقات جداگانه با اندریو فورست رئیس شرکت فورتسکیو در مورد چگونگی سرمایه گذاری این شرکت بزرگ تبادل نظر نمودند.
فورست در مورد فعالیت های این شرکت بزرگ معلومات مختصرارائه داشت و علاقه مندی خویش را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف معادن افغانستان اظهار داشت.
انجنیر سید اکرام رئیس هیئت پارلمانی افغانستان در مورد معادن افغانستان معلومات مختصری ارائه نمود و از این شرکت خواست تا در بخش های مختلف معادن افغانستان سرمایه گذاری نموده،تا در رشد اقتصادی پایدار به افغانستان کمک نماید.در همین حال از رئیس این شرکت دعوت بعمل آمد تا در رأس یک هیئت تخنیکی برای بررسی بیشتر از افغانستان دیدن نمایند.
علاوه برآن هیئت،در یک ملاقات جداگانه با معاون رئیس روابط حکومتی شرکت (BHP) که در بخش تولید آهن ، مس ، ذغال سنگ ، خاک آهن ، نکل ، میگنازیم ، سلور و یورانیم ، گاز و نفت فعالیت دارد، تبادل نظر نمود و در مورد چگونگی سرمایه گذاری و استخراج معادن به هیئت ولسی جرگه معلومات مختصر ارایه گردید.
هیئت ولسی جرگه با ابراز خرسندی از این معلومات، پیشنهاد نمود تا این شرکت در بخش های مختلف معادن و پترولیم در افغانستان سرمایه گذاری نمایند و از وی خواست تا یک هیئت تخنیکی شرکت متذکره را به افغانستان فرستاده تا معلومات بیشتر در رابطه به معادن افغانستان به دست آورده و زمینه را برای سرمایه گذاری این شرکت مساعد نمایند. که از طرف شرکت نامبرده مورد پذیرش قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا