۱۰۰ روز

پیکارهای انتخاباتی یک پروسه نفس گیرمگرسمت دهنده

کابل باختر/ 14/ حمل
بعداز آنکه پروسه ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری در پانزدهم میزان سال گذشته هجری خورشیدی خاتمه یافت 27 نفر که هرکدام دو معاون با خود داشتند به عنوان نامزدان ریاست جمهوری ثبت نام کردند .
درمیان آنانی که خود را غرض رقابت برای احراز عالی ترین پست اجرائیوی کشور چهره های سرشناس سیاسی حضور داشتند .
همچنان افراد و اشخاص به چشم میخوردند که شهرت سیاسی چندانی نداشتند حتا تجربه کارسیاسی را و شیوه های رهبری یک کشوررا بلد نبودند . مگر ثبت نام این 27 نفر، پایان کارنبود . بررسی های کمیسیون مستقل انتخابات آغاز شد و تنها ده نفر که چهره های مطرح و مشهور سیاسی بودند به لست نهایی راه یافتند . این لست به مطبوعات داده شد مگر نتوانست قناعت هفده تن را که از لست نهایی دور شده بودند فراهم سازد . آنها به زودی به کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی  مراجعه کردند مگر این شکایات جای را نگرفت و تنها داوودسلطان زوی توانست قناعت اعضای کمیسیون را ببار آورد . به این ترتیب درکنار داکتر عبدالله عبدالله ، عبدالقیوم کرزی ، گل آقا شیرزوی، استاد سیاف ، اشرف غنی احمدزی ، هدایت امین ارسلا ، داکتر زلمی رسول ، عبدالرحیم وردک ، محمد نادر نعیم ، قطب الدین هلال  نام سلطانزوی نیز اضافه شد  و یازده نامزد ریاست جمهوری برای پیکار های انتخاباتی که بتاریخ 13دلو برنامه ریزی شده بود، آماده شدند. زمان برای پیکار های انتخاباتی آنهم در 13 دلو فرارسید مگر پیکارهای انتخاباتی درایام سرد زمستان ، سرد بود این سردی چند روز ادامه یافت و نامزدان به برنامه ریزی های محدود آنهم در سطح کابل اکتفا کردند حرکت که با انتقاد مردم مواجه شد، زیرا مردم خواستار حضور نامزدان درولایت ها بودند جائیکه جمعیت عظیم از مردم زندگی میکنندو نسبت به شهرهای بزرگ مشکلات مردم در روستا ها وولایت ها جدی تر است .
این انتقاد ها کارگر افتاده نامزدان ، پیکارهای شان را به سمت ولایت ها گسترش دادندو باگذشت هرروز پیکارهای انتخاباتی درولایت ها گسترده تر شد و نامزدان دراجتماعات وسیع مردمی برنامه های کاری شان را بیان داشتند . حرف مهم این است که با وجود تهدید های امنیتی و بروز چندواقعه تروریستی که طالبان ادعا مسوولیت کردند شرکت مردم درگردهمایی های نامزدان خیره کننده بود و این امر ثابت شد که مردم نسبت به انتخابات اهمیت زیادی قایل اند و نمیخواهند ازاین پروسه عقب بمانند.
رقابت های انتخاباتی تندتر و گرم شد . نامزدان دریک رقابت نفس گیر در برابر هم قرارداشتند چهره ها و اشخاص بنام جرگه ومشوره کوشیدند تا بعضی از نامزدان را که گویا دیدگاه مشترک داشتند با هم کنار بیاورند چانه زنی های سیاسی و گفتگو های دوامدار سبب شد تا عبدالقیوم کرزی به نفع تیم داکتر زلمی رسول انصراف کند . بعداً نامزد دیگری ریاست جمهوری جنرال عبدالرحیم وردک نیز انصراف کرد مگرنه به نفع کدام نامزد دیگر   ودرآخرین روزهای پیکار های انتخاباتی محمد نادر نعیم نیز به نفع داکتر زلمی رسول گذشت مگر شایعات دیگر از پیوستن  جنرال دوستم با تیم داکتر زلمی رسول ویا داکتر عبدالله و انصراف شماری دیگر از نامزدان به نفع یکدیگر تحقق نیافت . بل هشت نامزد ریاست جمهوری تا آخرین ساحات که به ختم پیکارهای انتخاباتی باقی مانده بود درمقابل هم ایستادند و هرکی به توان خود کوشید تا ذهن و روان مردم را متوجه خود سازد و همکاری آنان و بالاخره رای مردم را به سوی خودکشانند.
آگاهان سیاسی افغان وشماری از تحلیل گران غربی پیکارهای انتخاباتی ریاست جمهوری سالروان درافغانستان را آنقدر جدی ، پرشور و مردمی خوانده اند که نظیر آن درکشورهای منطقه دیده نشده است و این درحالی بودکه طالبان تهدید اخلال این برنامه راکردند مگر حضور گسترده مردم این تهدید ها را به هیچ مبدل ساخت.
نامزدان درجریان پیکارهای انتخاباتی شعار های را سردادند که عمدتاً با وضعیت و شرایط کنونی کشور همخوانی داشت تامین امنیت ، مبارزه با فساد ، مبارزه با بیکاری ، اشتغال یابی، تامین حقوق مدنی شهروندان ، تامین حقوق زنان، رشد اقتصادی و بالاخره امضا سندهمکاری های امنیتی باامریکا وعده های بود که نامزدان بیشتر به آن تمرکز داشتند، ضمناً درهر گردهمایی و سخنرانی اکثریت نامزدان نقد وانتقاد از نظام کنونی را از یاد نبردند و برای تحکیم موقف خود بیشتر از خلا های موجود چون نبود امنیت ، مشکلات اقتصادی یاد ور شدند. با آنکه از حضور مردم در پروسه پیکار های انتخاباتی سخن گفته میشود شماری از آگاهان سیاسی میگویند که نامزدان نتوانستند برتمامی ولایات سربزنند ازطرف دیگر نامزدهای ریاست جمهوری درتعیین معاونین شان بیشتر به ترکیب قومی فکر کرده اند.
شماری از نامزدان قبل از آنکه پیکارهای انتخاباتی آغاز گردد پیکار عای آنان به گونه آغاز شده بود چنانچه داکتر اشرف غنی احمدزی به دلیل استفاده از وسایط دولتی باری پنجاه هزار افغانی جریمه شد و با حرف های به آدرس نامزدان دیگر آنهم قبل از آغاز پیکارهای انتخاباتی یک اخطاریه از سوی کمیسیون سمع شکایات دریافت کرد.
درجریان پیکار های انتخاباتی نیز جبهه گیری ها وجود داشت هر نامزد درتلاش بود تا از هواخواهان تیم دیگر بکاهد وآنان را متوجه خود سازد .
ضمناً داوود سلطانزوی به اتهام برخورد نامناسب با شماری از خبرنگاران از سوی کمیسیون سمع شکایات به حارنوالی معرفی شد   و در آخرین روز های این پیکارها داکتر زلمی رسول به دلیل استفاده از امکانات دولتی و نامزد دیگر گل آقا شیرزوی به دلیل تعرض لفظی به یک نامزد دیگر ریاست جمهوری جریمه نقدی شدند.
پیکارهای انتخاباتی یک پروسه نفس گیر مگر سمت دهنده بود که خاتمه یافت و امروز که دوره سکوت آغاز گردیده مردم برای شرکت انتخابات آماده میشوند، امید است که حضور مردم در روز انتخابات گرمتر و شور انگیز تر از شرکت درپیکار های انتخاباتی باشد، زیرا دراین روز مردم زعیم شان را انتخاب خواهند کرد و فصل دیگری از حیات سیاسی افغانستان آغاز خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا