جهان

رییس جمهور امریکا باید پیشنهاد افزایش نیرو در افغانستان را از نظر بی اندازد

واشنگتن/نشنل انترست/باختر/31 جوزا
نشریۀ امریکایی  نشنل انترست در تازه ترین شماره اش گزارشی نوشته که در آن آمده است بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا باید پیشنهاد افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان را از نظر بی‌اندازد.
این در حالیست که چندی پیش ۱۳ چهرۀ مهم امریکایی که در گذشته پُست‌های سیاسی و نظامی داشتند در یک نامۀ سرگشاده به بارک اوباما پیشنهاد کرده بودند که شمار سربازان امریکایی در افغانستان را کاهش ندهد و مأموریت آنها را تمدید کند.
آنها استدلال کرده بودند که گروه القاعده که حملات یازدهم سپتمبر را از افغانستان برنامه ریزی کرده بود هنوز هم در این کشور فعال است.
اما نویسندۀ گزارش نشنل انترست باور دارد که این موضوع ربطی به تمدید مأموریت نظامی امریکا در افغانستان ندارد زیرا حملات یازدهم سپتمبر به خاطر برنامه ریزی خوب و آموزش‌های که جنگجویان القاعده در امریکا و جرمنی دیده بودند، موفق شد.
به نوشتۀ نشنل انترست، استدلال دیگر این مقام‌های پیشین امریکایی اینست که ادامۀ حضور نظامیان امریکایی در افغانستان مانع ایجاد پناهگاه های امن برای شورشیان در افغانستان می‌شود، در حالیکه این استدلال درست نیست زیرا در پانزده سال گذشته نه تنها گروه های تروریستی از بین نرفتند بلکه گروه های جدید تشکیل شدند و امنیت امریکا را بیشتر از گذشته تهدید می‌کنند.
نویسندۀ این مقالۀ نشنل انترست می‌گوید در میان سیزده مقام پیشین امریکایی که این پیشنهاد را به اوباما کرده اند شماری از کسانی هم استند که برنامۀ افزایش نیروهای امریکایی در عراق را به وی مشوره داده بودند.
در حالیکه این اقدام وضعیت در عراق را موقتاً بهبود بخشید اما در دراز مدت سبب به وجود آمدن گروه های تندرو از جمله داعش شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا