امنیت

پاكستان قتل شش عسكر را كار طالبان دانست كه در افغانستان حضور دارند

كابل/6/سرطان/باختر

كارشناسان افغان و مقامات رسمي ادعاي اخير مقامات پاكستاني را كه گويا طالبان مسلح با عبور از مرز افغانستان يك گزمه ارتش پاكستان را هدف قرار داده اند يك حرف نادرست منحرف كننده ميدانند.

به گزارش آژانس باختر، روز گذشته يك واحد گشتي ارتش پاكستان در مناطق مرزي آن كشور با افغانستان هدف جنگجويان مسلح وابسته به طالبان پاكستاني قرار گرفت در اين حادثه شش عكسر كشته شده و چهار نفر لادرك گرديده اند.

مقامات پاكستاني گفته اند كه شورشيان مسلح به عبور از مرز افغانستان گزمه ارتش را هدف قرار داده و تلفات انساني را به بار آورده اند.

اين حادثه ديروز در منطقه آپر دير مناطق قبائيلي اتفاق افتاده است.

مسوولين نظامي پاكستان گفته اند كه در اين حمله 40 جنگجوي شورشي شركت داشتند كه بعداز حدود 40  دقيقه درگيري دو باره ساحه را ترك گفته و متواري شده اند.

راجا پرويز اشرف صدراعظم جديد التقرر پاكستان گفته است كه مسئله كشته شدن چند عسكر ارتش را به دست شورشيان با حامد كرزي رييس جمهوري افغانستان طرح ميكند.

 پرويز اشرف نيز همنوا با مسوولين امنيتي مرزي كشورش است كه گفته اند شورشيان از افغانستان به كشتن عساكر ارتش آمده بودند.

مگر در افغانستان حرف جاي ديگري است به گفته كارشناسان مسايل سياسي در افغانستان اين پاكستاني ها اند كه براي شورشيان افراطي، براي آنانيكه افغانها را با گذاشتن ماين، حملات انتحاري و حملات دسته جمعي ميكشند، مناطق امن ايجاد كرده اند و از اين گروه در پاكستان حمايت لوژستيكي و تسليحاتي صورت ميگيرد.اين تنها حرف افغانها نيست كه ميگويند تروريستان مناطق امن در پاكستان دارند جان آلن قوماندان عمومي نيروهاي ائتلاف، وزرا دفاع و خارجه امريكا، ديپلوماتان غربي و مسوولان ناتو بار،‌بار  گفته اند كه تروريستان وابسته به القاعده و شورشيان طالب در مناطق مربوط به پاكستان پناهگاه هاي امن دارند  وحمايت ميشوند.

از طرف ديگر يك تن از مسوولان پوليس سرحدي در ولايت كنر ميگويد پوسته هاي عساكر ما با پوسته هاي عساكر پاكستاني فقط چند متر با هم فاصله دارند ما يكديگر را به خوبي مي بينيم مگر دهها بار شورشيان وابسته به طالب كه در ميان آنان افراد خارجي نيز شامل بوده در ديد پوسته هاي پاكستان بر ما حمله كرده اند و بعداً‌ هم بدون واكنش نظاميان پاكستاني راحت و آرام دوباره به آنطرف خط ديورند ميروند پس معلوم است كه كي تروريست و آدمكش صادر ميكند.

درهمين حال جاويد كوهستاني آگاه مسايل سياسي- نظامي كه انكشافات در پاكستان را تعقيب ميكند در رابطه به اظهارات اخير مقامات پاكستاني و خبرنگار آژانس باختر گفت، حمله در مرز پاكستان كه منجر به كشته شدن 6 تن از فوج آنها شد،از طرف خود تحريك طالبان پاكستاني صورت گرفته آنها مسووليت اين حمله را بر عهده گرفته اند.

اين كه طالبان افغاني در اين حمله نقش داشته اند بايد بگويم كه همكاري ميان طالبان پاكستاني و افغاني وجود دارد.

به گفته كوهستاني طالبان در پاكستان حضور گسترده تر دارند چون در آنجا مصئون اند.

جاويد كوهستاني حادثه اخير را نشانه از تغيير سياست طالبان پاكستاني ميدانند. صدراعظم جديد روكار شده و طالبان پاكستاني ميكوشند تا خود را در برابر او يك جريان مطرح نشان دهند.

جنرال واحد طاقت كه پيشينه كار و تجربه در نهادهاي امنيتي كشور را دارد ميگويد: ادعا پاكستاني ها بخاطر كشته شدن 6 تن از عساكر شان پوچ و بي جا  مي باشد.

وقتيكه آي اس آي لشكري از تروريستان را درافغانستان روان مي نمائيد و در بازگشت بخاطر بدنام سازي نيروهاي افغاني و بين المللي در آن طرف مرز هم عمليات مي نمايند و ميكشند ملا فضل الله كسي كه گفته ميشود افرادش در حمله بر گزمه ارتش پاكستان نقش داشته از سوي همين سازمان استخبارات پاكستان به ساحه قندهار اعزام شده تا عليه نيروهاي امنيتي افغان قرار گيرند.

آنچه را پاكستاني ها ابراز داشته اند،آگاهانه است تا اذهان را به سمت ديگر متوجه سازند و خود را نيز شكار تروريزم معرفي دارند.

در حاليكه كارشناسان افغان، پاكستان را مسبب مصايب در افغانستان ميدانند و گفته هاي اخير مقامات آن كشور را ادامه بازي عليه افغانها ميدانند وزارت خارجه كشور نيز به زودي در قبال اين گفته واكنش نشان خواهد داد.

از اظهارات مقامات پاكستاني و آنچه را كارشناسان افغان بيان ميدارند اين نتيجه بدست ميايد كه پاكستاني ها هنوز هم به همگرايي و همكاري هاي منطقوي پابند نيستند و به گونه ميخواهند تا تنش و مشكل را در كشور حفظ نمايند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا