جامعه

توزیع تخم دوازده نوع سبزی برای هزاران زن دهقان کار در سمنگان

ایبک 29 حمل باختر
برای 2050 زن دهقان کار در ولایت سمنگان از طریق برنامه پروژه های ملی و باغداری مالداری وزارت زراعت تخم 12 نوع سبزی امروز توزیع گردید.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر: خانم عابده عثمانی مسوول باغچه های خانگی سبز پروژه های ملی و باغداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در سمنگان گفت: آنان در سه روز گذشته برای 2050 خانم مرکز و 5 ولسوالی سمنگان تخم های متر ، گلپی ، پیاز ، مرچ ، کاهو ، کدوچه ، پالک ، تراتیزک ، گندنه و ملی سرخک ، توزیع نموده اند.
وی گفت : از طریق این برنامه در ولسوالی فیروزنخچیر برای 450 ، در ولسوالی حضرت سلطان برای 250 ، در ولسوالی دره صوف برای 400 ، در ولسوالی خرم سارباغ برای 500 و در شهر ایبک مرکز سمنگان برای 450 زن دهقان کار این تخم را، توزیع کردند.
خانم عثمانی گفت : آنان این تعداد زنان را به 96 گروه تقسیم نمودند و در راس هر گروه یک دهقان پیش قدم را ماهانه با معاش 5 هزار افغانی توظیف نموده اند و این دهقانان پیش قدم، ماهانه یک مرتبه گروه های خود را در مورد چگونگی آماده ساختن زمین کشت ، آبیاری ، مواظبت کشت زارهای شان، برداشت حاصل و عرضه آن به بازار آموزش میدهند.
وی افزود: آنان بر علاوه این تخم ها به منظور آموزش این زنان برای هر سرگروه چندین نوع وسایل و ابزار کار که شامل یک عراده کراچی ، دانه پاش ، بیلچه ، ماشین دوا پاشی ، بیل، ماشین گوشت کوفته یی، ترازو ، بالون گاز ، منقل ، سطل ، تشت وغیره توزیع کردند .
وی علاوه کرد، این دهقانان زن پیش قدم بر علاوه آموزش این زنان، در هرهفته بالای باغچه های خانگی این زنان می روند و از باغچه های خانگی آن مراقبت میکنند.
رحیمه 48 ساله باشنده قریه خواجه غایب ایبک مرکز سمنگان که در جمع  زنان یاد شده از طریق برنامه پروژه های ملی و باغداری مالداری وزارت زراعت 12 نوع تخم سبزی را به دست آورده است، گفت: از روزیکه به زمین خود باغچه های خانگی سبز را ایجاد نمودم از فروش محصولات سبزی ها تغییرات زیادی در زندگی ام بوجود آمده است.
این زن از توزیع تخم سبزی ها برایش خرسند بود و با جبین کشاده و لبخند به زبان ازبکی گفت : یک جریب زمین دارم قبلاً زمین خود را گندم و رشقه کشت می کردم، سالانه 3 الی 5 هزار افغانی حاصل می برداشتم، اما از 4 سال بدینسو به زمین خود باغچه های خانگی سبز را ایجاد کرده ام وسالانه از همین یک جریب زمین از 130تا 160 هزار افغانی حاصل می بردارم .
وی گفت: میتوانم از پول بدست آمده مصارف تحصیلات فرزندانم را مهیا سازم.
وی علاوه کرد، خودم با سه دخترم در باغچه های خانگی کار می کنم و در فصل خزان و زمستان به کمک مالی پروژه های باغداری و مالداری وزارت زراعت  تونل های پلاستیکی ساخته ام و در داخل آن تخم های کرم ، کاهو ، تراتیزک ، پالک ، گندنه ، گشنیز ، و ملی سرخک ، بادنجان سیاه ، متر ، پیاز و مرچ کشت ، در بازار عرضه و از عواید آن معیشت زندگی خانواده ام را تامین میکنم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا