آموزش

حامد کرزی با نواختن زنگ مکتب، سال جدید تعلیمی را آغاز کرد

کابل باختر 5 حمل

حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با نواختن زنگ مکتب، سال جدید تعلیمی را آغاز کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در محفلی که به همین مناسبت در تالار لیسه امانی دایر گردید، رئیس ولسی جرگه، شماری از اعضای کابینه و شورای ملی، شخصیت های علمی و فرهنگی، عده ای از سفرای کشور های خارجی مقیم کابل و شماری از معلمین و شاگردان معارف کشور، اشتراک داشتند.

حامد کرزی در این محفل طی صحبتی ضمن اینکه سال نو را به مردم افغانستان و معلمین و شاگردان معارف تبریک گفت ، خاطرنشان کرد که آغاز یازدهمین سال تعلیمی در کشور امیدوار کننده و باعث افتخار مردم مااست.

رئیس جمهور گفت: با وجود مشکلاتی که در پیشروی ما قرار دارد، پیشرفت ها در عرصه معارف قابل ستایش است. مگر باز هم افغانستان در جمله کشور های عقب مانده محسوب می گردد.

حامد کرزی افزود: افغانستان تنها و تنها از طریق معارف می تواند پیشرفت کند و از این راه می تواند به پاهایش بایستد.

رئیس جمهور انکشاف معارف را از نگاه کمیت در کشور مثبت ارزیابی نمود و تاکید کرد تا  توجه بیشتر در عرصه کفیت معارف صورت گیرد و در این عرصه گام های محکم برداشته شود.

حامد کرزی گفت: دولت افغانستان سال گذشته از بودجه ملی خود مبلغ پنج میلیون دالر را جهت اعزام محصلین افغان برای ادامه تحصیلات عالی به کشور های هند و ترکیه تخصیص داد و از همین پول سال گذشته 500 محصل به آن کشور ها فرستاده شد. در سال روان اندازه این پول به 10 میلیون دالر و شمار محصلان به 1000 تن خواهد رسید و در سالهای آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور در حالیکه از ازدیاد مکاتب و پوهنتون های خصوصی یاد آوری کرد، از مالکین این  مکاتب و پوهنتون ها خواست تا حد اقل نصاب تعلیمی و پروگرام های درسی خویش را در مطابقت با نصاب های مکاتب و پوهنتون های دولتی عیار سازند.

حامد کرزی به  وزرای معارف، تحصیلات عالی و اعضای شورای ملی هدایت داد که از پروگرام های تعلیمی مکاتب و پوهنتون های خصوصی به طور جدی نظارت کنند.

رئیس جمهور در رابطه به مسدود شدن 500 باب مکتب در کشور اظهار تاسف کرد و یکبار دیگر از طالبان و مخالفین دولت خواست تا از بستن مکاتب و زیان رسانیدن به معلمان  کشور، دست بردارند.

حامد کرزی بستن مکاتب و محروم کردن اطفال را از تعلیم، دشمنی با مردم افغانستان و دین مقدس اسلام دانسته گفت: بستن مکاتب و محروم کردن اطفال از تعلیم در حقیقت نگهداشتن افغانستان در بیچاره گی و به معنی محتاج کردن و  غلامی افغانستان به دیگران است.

حامد کرزی در این محفل از شاگردان خواست تا بر علاوه دروس شان، لسان های خارجی را نیز بیاموزند، زیرا دولت پلان دارد که محصلین طب دروس خود را به زبان انگلیسی به پیش ببرند. همچنان به آنان خاطر نشان کرده گفت که اگر جوانان در تمام عرصه های علوم خود را برسانند، افغانستان بزودی به پاهایش می ایستد.

رئیس جمهور از علمای دین و بزرگان قومی خواست تا خانواده ها را تشویق نمایند که پسران و دختران شانرا به مکاتب بفرستند.

در این مراسم فاروق وردگ وزیر معارف ضمن صحبتی گفت: نواختن زنگ مکتب نه تنها تجلیل از رسم با شکوه و جلال ملت زحمتکش ما در عرصه معارف بوده، بلکه با نواختن این زنگ همین امروز بر علاوه از فعالیت های عادی و انکشافی خویش، آغاز حشر سه ساله( دسترسی همه اطفال به مکتب) را آغاز می نمائیم که در نتیجه این حشر سه ساله به توفیق خداوند متعال قادر خواهیم شد تا به افتخار اعلام نمایم که همه اطفال عمر شمولیت مکتب کشور خویش را شامل مکتب نمودیم.

وزیر معارف با اشاره به پیشرفت ها در عرصه معارف گفت: در ده سال گذشته معارف کشور پیشرفت های قابل ملاحظه نموده است و این پیشرفت ها به طرف بهتر شدن در حرکت است.

فاروق وردگ گفت: به اساس پلان های وزارت معارف در سال جدید تعلیمی به شمول 40 در صد دختران، یک اعشاریه چهار میلیون شاگردان، طالب العلمان و محصلین جدید در موسسات تعلیمی کشور شامل می شوند. از این جمله یک اعشاریه سه میلیون تن آن در تعلیمات عمومی، 40 هزار تن در بخش تعلیمات اسلامی، 30 هزار تن در تربیه معلم  و 30 هزار تن دیگر در تعلیمات تخنیکی و مسلکی شامل می شوند.

وی گفت: در 16 حمل سال روان 11 هزار تن معلمان و کارمندان جدید از طریق یک امتحان ملی به وظایف گماشته خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا