اقتصاد

ابراز نگرانی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان از اختطاف سرمایه گذاران در کشور

کابل/باختر/26 سنبله
اتاق تجارت و صنایع با ابراز نگرانی می‌گوید که اختطاف سرمایه‌گذاران در شش ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل سی و پنج درصد افزایش یافته‌است.
خانجان الکوزی ، معاون اتاق تجارت وصنایع به خبرنگار آژانس باختر گفت  که بیشتر از 30 واقعه‌ تهدید عبارت از اختطاف و قتل سرمایه‌گذاران کشور در شش ماه نخست سال جاری ،  صورت گرفته است که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی بیان داشت ، این واقعات بیشتر در ولایت‎های هرات، بلخ، کندز، ننگرهار، کابل و قندهار به وقوع پیوسته است و این وضعیت در سکتور خصوصی باعث فرار سرمایه‌های هنگفت از کشور شده‌ است که امسال چهل درصد سرمایه گذاری‌ها کاهش یافته است که دلیل کاهش سرمایه گذاری‌ها نه تنها ناامنی های کنونی بلکه افزایش آدم ربایی‌ها نیز می‌باشد.
الکوزی گفته است که در حال حاضر شمار زیادی ازسرمایه گذاران در تلاش بیرون کردن سرمایه‌های شان از کشور اند چون هزینه‌های امنیتی بخش خصوصی به گونۀ چشمگیری افزایش یافته و حکومت در حل معضل آدم ربایی در کشور ناتوان است.
الکوزی همچنان از نبود تدابیر امنیتی برای حفظ جان سرمایه‌گذاران از سوی دولت انتقاد کرد و گفت که بی‌توجهی دولت باعث شده است  که اکنون بیشتر سرمایه گذاران پس از مواجه شدن با آدم ربایان خود دست بکارمی‌شوند و بسته گان‌شان را ازچنگ آنان رها کنند.
معاون اتاق تجارت و صنایع کشور تأکید کرد؛ همچنان که سکتور خصوصی کشور خود را در برابر قانون، جامعه و کشور مکلف و مسؤول دانسته و با پرداخت مالیات گزاف، محصول و سایر تکس‌ها زمینه را برای ارائه خدمات، ایجاد جای کار و فقر زدایی فراهم می‌سازد، باید دولت امنیت فیزیکی جان آنان و مال مردم را تأمین کند.
الکوزی هشدار داد که تداوم چنین وضعیت نه تنها تأثیرات منفی جدی را بر فعالیت سکتور خصوصی گذاشته و باعث فرار سرمایه و سرمایه گذاران از کشور می‌شود  بلکه عامل رکود و توقف فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی نیز خواهد شد.
او علاوه کرد که در آن صورت حکومت به مردم و جامعۀ سکتور خصوصی کشور مسوؤل و جوابگو خواهد بود.#/ نازیلا/ ذبیح علم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا