اقتصاد

فابریکه قند بغلان مجدداً به فعالیت آغاز نموده است

پلخمری باختر 5 جدی
شرکت تولید شکر بغلان به فعالیت  آغاز کرد.
غلام سخی سرپرست کارخانه شکربغلان می گوید ما اکنون به علت کمبود لبلبو تنها در سال یکماه یا بیست وپنج روز تولید داریم و اگر لبلبو بیشتر در اختیار ما باشد ما می توانیم که به گونه دوامدار کارخانه را فعال نگهداریم .
مسوولان این شرکت در آغاز روز فعالیت این شرکت می گویند که بخشی از زمین های شرکت شکر بغلان در اختیار زورمندان قرار دارد و اگر این زمین ها به این شرکت باز گردانیده شود با کشف لبلبو درآن ونیز افزایش تولی کارخانه شکر بغلان زمینه های کار برای هزاران تن فراهم خواهند شد.
کارخانه شکر بغلان سالانه با فعالیت یک ماهه اش بخش بسیاری از لبلبوی ولایات شمال را پروسس می کند.
غلام سخی سرپرست کارخانه شکر بغلان به آژانس باختر گفت  فعلا ما به کمبود لبلبو مواجه هستیم اگر لبلبو بیشتر به اختیار ما قرار داده شود این شرکت بیشتر از بیش به کارش ادامه خواهد داد .
درهمین حال شماری از باشند گان بغلان وکار گران شرکت قند از حکومت میخواهند که با زمینه سازی برای افزایش تولید دراین کارخانه زمینه های را برای باشنده گان این ولایت فراهم  سازد .
گوهر خان بابری ولسوال بغلان مرکزی می گوید ما امید وار هستیم که با فراهم شدن بخشی زیادی از لبلبو که دراین کار خانه پروسس وبه شکر تبدبل می شود فراهم  گردد تا ازیک سو تولید بیشتر واز سوی دیگر زمینه کار برای صد ها تن از افراد بیکار مهیا می گردد.
کارخانه شکر بغلان یافابریکه قند بغلان درسال 1319 خورشیدی از سوی جرمنی ساخته شد وپس از سال های جنگ المان یکبار این کارخانه را فعال ساخت .
اما گفته می شود که به علت شیوع یک نوع آفت نباتی در کشتزار های لبلبو در بغلان این کارخانه با کمبود مواد خام روبرو شده واز همین رو المان قند بغلان را به و زارت زراعت واگذار نمود گفته می شود که برای بهبود و افزایش تولید این کارخانه تا اکنون کاری زیادی صورت نگرفته است و اکنون میزان تولید آن به پنج هزار تن شکر در سال می رسد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا