اقتصاد

افزایش سبزخانه ها درننگرهار؛ دهقانان درسال چند فصل حاصل می گیرند

جلال آباد/ ۸ اسد/ باختر
افزایش میزان سبزخانه ها در ننگرهار باعث رونق کاروبار دهقانان شده است.
دهقانان می گویند که در سبز خانه ها درسال تاپنج بار حاصل برمی دارند و سود بیشتری به دست می آورند.
وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری در ننگرهارصدها سبزخانه ساخته است.
سبزخانه ها در دنیای امروز درجهان مورد استفاده بیشتر قرار می گیرد زیرا دراین خانه ها با تامین درجه حرارت مناسب به کشت وکار ، بدون درنظر داشت فصل ، سال چندین بار دهقانان می توانند حاصل گیری کنند.
به اساس ارقام ارائه شده ، تنها در ولسوالی بهسود ننگرهار شصت وشش سبزخانه ساخته شده است و دهقانان در آن سالانه تاپنج بار حاصل برمی دارند.
ازمیان شصت وشش سبزخانه موجود در ننگرهار سی وشش آن کوچک اند و به زنان بی سرپرست و نان آور خانواده های شان اختصاص یافته است.
رنا یکی از زنان دهقان در بهسود ننگرهار به آژانس باخترگفت« حالا سبزخانه دارم و سال پنج شش بار از آن حاصل گیری می کنم.»
رنا در سبزخانه خود بیشتر بادنجان رومی و بادرنگ کشت می کند وحاصل می گیرد.
او می گوید که ازراه دهقانی وکار در سبزخانه عاید خوبی به دست می آورد و اکنون با خیال راحت می تواند نان ، لباس و هزینۀ مکتب فرزندان یتیمش را تامین کند.
گل احمد دهقان دیگر در بهسود می گوید که ساخت سبزخانه ها درکنار پرسود بودن به دهقانان ، باعث شده است که میزان تولیدات سبزی در ننگرهار افزایش یابد.
درحال حاضر کانال زراعتی ننگرهار و درکنار آن صدها سبزخانه موجود در ننگرهار بخشی از نیاز های بازار های افغانستان از رهگذر سبزی را به تنهایی تامین می کند.
وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری با پخش خبرنامه یی می گوید که درتلاش است که با ساخت صدها سبز خانه دیگر درکنار افزایش فرآورده های دهقانی در ننگرهار ، زمینه  برای رونق اقتصاد خانواده های نیازمند ازجمله زنان فقیر فراهم شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا