اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/16جدی/ باختر

شماری از روزنامه های چای غیرحکومتی در پایتخت دشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “طالبان: امریکایی ها توافق دوحه را نقض کرده اند. امریکا: حمایت ما از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ادامه خواهد داشت.”

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان ادعای گروه طالبان مبنی بر نقض توافقنامۀ صلح امریکا – طالبان که به تاریخ 21 فبروری 2020 در دوحه امضا شد را رد کرده اند.

طالبان روز دوشنبه 15 جدی با نشر اعلامیۀ گفته اند که نیروهای امریکایی در چند روز گذشته جنگ جویان این گروه را در ولایت های هلمند، ننگرهار و قندهار هدف حمله هوایی قرارداده اند.

سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان همچنان گفته است که آنان به پشتی بانی شان از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ادامه داده و از این نیروها در برابر حملات طالبان دفاع خواهند کرد.

این روزنامه، مطلب دیگر تحت عنوان “بی مهری دولت در برابر زبان های ملی” نوشته است: از هفدهمین سال ثبت زبان های اوزبیکی و ترکمنی در قانون اساسی افغانستان روز دوشنبه 15جدی در کابل گرامی داشت به عمل آمد.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در این مراسم گفت: نظام حقوقی افغانستان تنوع زبانی قومی و فرهنگی را به رسمیت شناخته است و آن را نهادینه کرده است.

آقای زهیر افزود: افغانستان در طول تاریخ از لحاظ زبانی، فرهنگی و قومی متکثر و تنوع بوده و این تنوع در آینده هم ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: بهه خاطر حفظ و تقویت زبان های رایج کشور باید روزهای رسمی در تاریخ و تقویم رسمی کشور یک روز خاص به زبان های کشور اختصاص داده شود، همچنان زبان اوزبیکی بیست و هفتمین زبان جهان است.

روزنامۀ 8صبح، مطلب تحت عنوان “هوای کابل قابل تنفس نیست” نوشته است: با توجه به هیاهویی که شهرداری کابل و ادارۀ محیط زیست در زمستان پارسال به راه انداخته بودند، انتظار می رفت که سطح آلودگی هوا در زمستان امسال کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

با گذشت حدود یک ماه از شروع سردی هوا در این شهر، دیده می شود که این هیاهو برای هیچ بوده است.

هوای کابل این روزها واقعاً کشنده است و برای تنفس اصلاً مناسب نیست.

سوزش و خارش چشم ها و منافذ بینی و همین طور درد گلو و دردسر در جریان روز از نشانه های بارز و خاصیت آلودگی هوا است. این نشانه ها به شهروندان کابل هشدار می دهند که در معرض مرگ تدریجی قراردارند.

روزنامۀ صبح کابل، مطلب زیرعنوان “فوزیه کوفی: عدۀ می خواهند مسلۀ آتش بس آخرین مورد در گفت وگوها باشد” نگاشته است: فوزیۀ کوفی که روز دوشنبه 15جدی در همایش زیرنام و آتش بس، جایگاه زنان پس صلح و ترورهای هدفمند، سخن می زند، با اشاره به دور دوم گفت وگوهای صلح، گفت که بحث حقوق زنان، یک بحث آسیب پذیراست، هرچند که در داخل نظام کسانی اند که باور و فکرشان شبیه طالبان است.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “هئیت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان امروز به قطر می رود” نگاشته است: شورای عالی مصالحۀ ملی می گوید که اعضای هئیت جمهوری اسلامی افغانستان امروز سه شنبه 16جدی برای پیشبرد مذاکرات صلح با گروه طالبان به قطر می روند.

فریدون خزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی در تویتی گفته که قرار است: اعضای این هئیت قبل از ظهر امروز به شهر دوحه پایتخت قطر بروند.

 قراراست دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان گروه طالبان نیز امروز در قطر آغاز شود.

این مذاکرات در 22 سنبله سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ 22 قوس برای 20 روز متوقف شد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا