صحت

مسوولان صحت بغلان از شیوع کانگو نگران اند

پلخمری 21 سرطان باختر
مسوولان ریاست صحت بغلان با در نظر داشت فصل گرما و نزدیک شدن عید سعید قربان نگرانی‌شان را از انتشار مرض حیوانی (کانگو) در آن ولایت ابراز کردند.
داکتر شاه محمد هوفیانی، مسوول بخش امراض ساری ریاست صحت عامه بغلان در مصاحبه یی به خبرنگار محلی آژانس  باختر گفت که مرض کانگو یک مرض سرایت کننده از کنه حیوان به انسان است.
هوفیانی افزود که در سال گذشته میلادی در سطح کشور نزدیک به پنجصد تن مصاب به مرض کانگو تشخیص شدند که ازجمله پنجاه تن آنان فوت کردند و در جمع این بیماران سه تن آن از بغلان بودند که در شفاخانه انتانی کابل زیر مداوا قرار گرفتند.
وی علاوه کرد که در سال جاری میلادی یک‌صد و شصت‌وهشت واقعه کانگو در سطح کشور تشخیص شد  که هیچ واقعه آن مربوط بغلان نبوده است.
مسوول امراض ساری ریاست صحت بغلان می‌گوند: از اینکه بیشتر افرادی که با حیوانات سروکار دارند، مانند قصابان و وتر نران به این مرض گرفتار می‌شوند.
وی افزود که علایم این مرض سردردی شدید، تب لرزه، درد عضلات، دلبدی و گلودردی است.
وی مشابهت‌های این مرض را با سایر امراض مکروبی خیلی نزدیک یادکرد و گفت : تا هنوز وسایل و امکانات تشخیص این مرض در بغلان موجود نیست، ازاین‌رو مریضان مشکوک به این مرض را به‌منظور تشخیص و تداوی به مرکز کشور انتقال می‌دهیم.
هوفیانی فصل رشد این مرض را فصل گرمای تابستان یادکرد و از تمام کارگران کشتارگاه ها و قصابان، دهقانان، چوپانان، فارم داران حیوانات و کارمندان صحت حیوانی خواست که با استفاده از مواد دفع حشره و کنه، پوشیدن لباس روشن، بستن آستین، یخن در هنگام ذبح حیوانات و دور کردن فارم های حیوانات از محلات مسکونی، هم خود و هم جامعه را از شر این مرض، به دور نگهدارند.
مرض (کانگو) برای اولین بار در روسیه و افریقا در سال ۱۹۴۴ ظهور کرد و برای بار نخست در کشور در سال ۱۳۷۷ در تخار شیوع کرده بود.حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا