سیاست

احمدرشید : غرب، درافغانستان سیاست اقتصادی معین نداشته است

کابل باختر/ 14/ جدی
احمدرشید ژورنالیست وتحلیلگرمشهور پاکستان درآستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته که در کنار روند انتقال مسوولیت های امنیتی به افغانها انتقال اقتصادی نیز یکی از مشکلات قابل تحمل است .
به گزارش آژانس باختر ، احمد رشید ژورنالیست و تحلیل گرمسایل سیاسی در پاکستان که از سه دهه به اینطرف تحولات و انکشافات درافغانستان و منطقه را دنبال میکند و نوشته های وی درروزنامه های غربی بازتاب وسیع داشته و خواننده گان زیادی دارد وی  درتازه ترین مقاله تحلیلی خود به وضعیت افغانستان بعداز خروج نیروهای خارجی پرداخته است .
او ضمن آنکه چگونگی برگزاری انتخابات در افغانستان را به تحلیل گرفته برگزاری و شفاف بودن آن را یک نیاز دانسته است، احمدرشید این سخنان را درست درآستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان بیان داشته و گفته که انتقال نظامی شاید ساده تر از سایر مسایل باشد مگر حرف عمده تعهد رییس جمهور کرزی است که انتخابات را دربهار آینده برگزار میکند و شفافیت آن را تضمین نموده و تاکید داشته که از نامزد مشخص در انتخابات حمایت نمیکند .
احمد رشید میگوید، با آنکه درچنین شرایط حرف ازانتقال نظامی بیشتر است مگر انتقال اقتصادی نیز یکی از مشکلات قابل تحمل خواهد بود.
گفته این ژورنالیست به آن تعهد دولت افغانستان برمیگردد که گفته که در عدم موجودیت نیروهای خارجی که از هرامکان استفاده میکند تا ثبات امنیتی و ثبات اقتصادی حفظ شود.
آنچه درنوشته اخیر احمد رشید انعکاس یافته برخورد غربی ها نسبت به موضع اقتصادی شان درقبال افغانستان است احمد رشید غربی ها را متهم ساخته که در ایجاد یک اقتصاد با ثبات درافغانستان کوتاه آمده اند .
وی به مصرف ادعا شده ازسوی غربی هاکه میگویند تاکنون صد ملیارد دالر را درافغانستان به مصرف رسانیده اند اشاره میکند که حتا نتوانسته حداقل برای جوانان درافغانستان شغل ایجاد کند احمدرشید غربی ها را متهم میسازد که برای مبارزه با یک بحران احتمالی اقتصادی بعداز خروج نیروهای خارجی از افغانستان تدابیری نگرفته اند.
ضمناً این تحلیل گر پاکستانی در رابطه به پروسۀ صلح با طالبان گفته است هرگاه غربی ها موارد مهم این پروسه را با حامدکرزی به بحث نگذارند عواقب آن خطرناک خواهدبود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا