سیاست

7 ثور و 8 ثور دو روز در کنارهم

کابل باختر/7/ثور
امروز 7 ثورمصادف با سی وششمین سالروز کودتاه کمونستی درافغانستان است.
کودتاه که پیامدهای سؤ برزندگی مردم افغانستان گذاشت ، اینکه  شماری از افسران نظامی در7 ثور 1357 روی چه انگیزۀ دست به قیام خونین زدند و یک نظام مشروع را سقوط دادند تبصره های گوناگون وجود دارد.
درکنارهفتم ثور هشتم ثور نیز شامل تقویم سیاسی افغانستان روز که مجاهدین به پیروزی رسیدند آنها بعدازچهارده سال جهاد پرمشقت توانستند به نظام که ازسوی شوروی وقت حمایت میشد خاتمه بخشند مگر خوشی وجشن مجاهدین دیردوام نیافت بل این پیروزی با توطیه و دسایس بیرونی که درمشارکت با شماری از افراد ماجراجو که خود سابقه جهادی داشتندکم رنگ شدو به زودی مجاهدین درگیر جنگ های تنظیمی شدند.
عبدالحفیظ منصور نماینده مردم درولسی جرگه که پیشینه کار درجهاد و مقاومت مردم افغانستان را نیز دارد در رابطه به تحولات این دو روز به آژانس باختر گفت ، کودتای 7 ثور 1357 سرآغاز بدبختی برای کشور بودکه پیامدهای ناگواری برای کشور بجا ماند اولین پیام آن زمینه سازمان تجاوز قشون سرخ شوروی ، آغاز جنگ ها ویرانگری وشهادت هزاران تن از هموطنان ما ، مهاجرت حدود شش ملیون تن به کشورهای جهان ، ویران شدن زیرساخت های کشور به جاماندن نیم ملیون ماین که جان هزاران هموطن راگرفت و حا لاهم تهدید میکند.
آغاز جنگ های تنظیمی و خانه به خانه ، ترویج اقتصاد مافیایی و وابسته به کمک های خارجی ، آغاز مداخلات خارجی ها به کشور .
این کودتاه توسط جوانان حزب خلق صورت گرفت.
که هدف آن جز ویرانگری چیزی دیگری نبود و حالت اعتدال کشوررا ازهم پاشیده اند این کودتاه ازسوی زمامداران شوروی وقت و اعمال افغانی آنها صورت گرفت.
اما روز 8 ثور یک انقلاب بودکه در پیروزی آن مجاهدین متشکل از اقوام و اقشار کشور نقش داشتند که میتوان از این روز بزرگداشت کرد که درتقویم و درقانون اساسی از افتخارات این روز نیز یاد شده است .
سید حسین عالمی بلخی آگاه مسایل سیاسی و یکتن از جهادیان پیشین در پیوند به پیامدهای هفت و هشت ثور میگوید : باوجودکه میان هفت ثور و هشت ثور یک فاصله سیزده ساله وجود داشت اما پیامدهای شان برای مردم افغانستان منفی بود.
وی گفت: درهفت ثور زمانیکه سردار داوود خان رییس جمهور کشور باکودتاه که ازطرف اعضای حزب دموکراتیک خلق صورت گرفت به شهادت و این حزب روی قدرت آمد مگر مورد قبول مردم واقع نشد و دست به کشتار و جنایت درمیان مردم زدند .
بالاخره سبب نا رضایتی مردم شد و همه مردم با یک صدا دربرابر رژیم کمونیستی وقت که تحت حمایت شوروی سابق بود دست به جهاد زدند ، چون درکنار روی کارآمدن حزب دموکراتیک خلق شوروی نیز با مداخله نظامی که درافغانستان کرد ، مردم افغانستان بیشتر ازپیش و با اداره تر دربرابر نظام وقت مبارزه و جهادکردند که سبب جنگ چندین ساله در افغانستان شد که پیامدآن بجا گذاشتن ملیون ها شهید ، صدها هزار معیوب و مهاجرت صدها هزار تن ازمردم افغانستان گردید.
او درمورد هشت ثور میگوید با جهاد که مردم افغانستان درمقابل حزب دموکراتیک وشوروی نمودند سرانجام درهشتم ثور رژیم کمونیستی سقوط داده شد و این زمانی بودکه شوروی قبلاً از افغانستان خارج شده بود.
بلخی میگوید تفاوت هشت ثور نسبت به هفت ثور دراین است که در هشت ثور جهاد مردم پیروز و رژیم کمونیستی سقوط کرد . منتها توقع راکه مردم افغانستان از مجاهدین داشت با تاسف که برآورده نشد و با بی تدبیری و رهبران و مداخلات خارجی که بخاطر ادامه جنگ درافغانستان وجود داشت ثمرۀ جهاد درافغانستان بازهم جنگ بود .
اما مردم افغانستان بخاطر آرامش و داشتن یک نظام اسلامی صادقانه مبارزه کردند وجهاد در هشتم ثور به پیروزی رسید که پیام خوبی برای مردم نداشت .
جنرال عتیق الله امرخیل آگاه مسایل نظامی و ازجنرالان سابق ارتش افغانستان به این عقیده است.
موضوع هفت ثور پایان دادن به سیستم شاهی و ختم اقتدار سلطنتی بود وهدف آن سپردن قدرت به مردم بود اما مداخلات خارجی ها و غرب سبب شد تا این روند به سمت دیگر سوق شود و از این انقلاب استفاده نادرست صورت گرفت و بعداً روسها آمدند و کشور درگیرجنگ های داخلی شد. بطور مختصر گفته میتوانم که انقلاب هفت ثور و هشت ثور دو پروسۀ جهانی بود که اهداف خارجی با آن پیوند دارد و غربی ها تاهنوز به آن هدف که میخواهند نایل آیند نه رسیده اند.
آنچه را آگاهان سیاسی بیان کردند دیدگاه آنها بوده مگر حرف عمده دراین است که هفت ثور زمینه ساز مشکلات شد که اکنون ما را رنج میدهد کودتاه 7 ثور انگیزه و تحرک مردمی نداشت بل حرکت دربرابر منافع مردم بود روی همین دلیل نتوانست بقأ داشته باشد و خود را حفظ کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا