اخبارجهان

امریکا باید برای طوفان‌های مرگبار بیشتر آماده شود

واشنگتن/ صدای امریکا/۱ حوت/باختر

در حالی که شهروندان تکزاس و چندین ایالت دیگر امریکا هنوز هم با طوفان‌ مرگبار زمستانی دست و پنجه نرم می‌کنند، کارشناسان می‌گویند که طوفان‌های مرگبار ممکن بیشتر امریکا را متاثر کند و امریکا باید در مقابله با آن آماده شود.

طوفان‌های این هفته که از جنوب امریکا به سمت شمال شرق درحرکت است، بیانگر وخیم شدن اوضاع جوی در اثر تغییرات اقلیم می‌باشد و نشان می‌دهد که مقامات محلی، ایالتی و فدرال نتوانسته اند تقریباً به اندازه کافی تلاش کنند تا بتوانند برای آب و هوای ناگوار و خطرناک آماده شوند.

تا کنون این طوفان‌های شدید و بی‌پیشینۀ زمستانی که برفباری شدید را نیز به همراه دارد، جان کم از کم ۲۰ نفر را در امریکا گرفته است و جریان برق را برای میلیون‌ها نفر قطع کرده است.

انواع مختلف منابع برق از جمله دستگاه‌های تولید برق گاز طبیعی و توربین‌های بادی در اثر سرمای شدید یخ بسته و از کار افتاده اند.

بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در مناطق آسیب پذیر زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود که مشکلات به بار آمده به ويژه نبود برق برای روز‌ها دوام کند.

این بحران زنگ خطر را برای سیستم‌های برق در سراسر کشور به صدا درآورد. با بدتر شدن تغییرات آب و هوا، شرایطی دشوارتر از آنچه در گذشته تجربه شده است، در حال بروز است.

به گونۀ مثال ، تکزاس که یکی از ایالت‌های گرمسیر امریکاست، معمولاً در گرمای تابستان به برق زیاد نیاز دارد اما طوفان هفتۀ گذشته نشان داد که ممکن این ایالت از این پس در زمستان نیز به برق زیاد نیاز داشته باشد.

طوفان های اخیر سبب تاخیر در تطبیق برنامۀ واکسیناسیون کووید۱۹ نیز شده است. حکومت ایالات متحدۀ امریکا گفته است که به احتمال زیاد روند انتقال واکسین به ایالت‌های آسیب دیده به تاخیر خواهد افتاد.

طوفان های شدید در حالی میلیون ها خانواده را در سردی قرار داده است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا قصد دارد بیش از دو تریلیون دالر را در زیربناها و سرمایه گذاری در زمینۀ انرژی پاک هزینه کند.

بر اساس طرح  بایدن، سیستم‌های تولید برق امریکا تا سال ۲۰۳۵ به گونه‌ای تعدیل شوند که هیچ آلودگی کاربن را تولید نکنند. همچنین سیستم عایق در ساختمان‌ها تعبیه شود که در مقابل گرما و سرما مقاوم باشد و نیز جاده‌ها را ترمیم و ایستگاه‌های چارچ برای وسایط نقلیه برقی بسازد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز چهار شنبه گفت:”ایجاد زیربناهای مقاوم و پایدار که بتواند در برابر آب و هوای شدید و تغییرات اقلیم مقاومت کند، نقش اساسی در ایجاد شغل و دستیابی به هدف بایدن خواهد داشت .”

متخصصان اقلیم هشدار می‌دهند که امریکا باید برنامه ریزی بهتری برای چنین حالات داشته باشد زیرا چنین رویدادهای وخیم اقلیمی بیشتر در سراسر کشور اتفاق خواهد افتاد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا