سیاست

شورای ملی از ایجاد کمیسیون ملی بررسی انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت، استقبال کرد

کابل باختر26 ثور
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با هیئت رهبری و اعضای شورای ملی در نشست مشورتی اشتراک کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این نشست که در قصر سلام خانه برگزار گردید، ابتدا داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان ضمن خوش آمدید به آنان، گفت که حکومت در شرایط دشوار گام های بزرگی در راستای دفاع از کشور، تامین امنیت و ثبات، اصلاحات و رفاه برداشته است.
وی افزود که سه سال قبل کابینه افغانستان سالنگ را مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت تعیین نموده بود و کمیسیون موظف تمام اسناد پروژه مذکور را بررسی خواهد کرد. وی ابراز آرزومندی کرد که این بررسی در روشنایی قانون و امکانات موجود تمام سوالات و خواست های مردم را حل خواهد کرد.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که عزت و ترقی افغانستان در وحدت ملی ما نهفته است و وحدت در شعار نه بلکه در عمل مستحکم می گردد.
وی افزود که تطبیق پروژه های ملی و زیربنایی عواید و زمینه های اقتصادی را بیشتر می سازد.
متعاقباً رئیس جمهور غنی صحبت نمود و از هماهنگی دوامدار شورای ملی و مشورت های آنان در مسایل ملی تشکری کرده، گفت که اعتماد دو جانبه، هماهنگی و همکاری باعث می گردد که همه ما به جهت واضح، اعتماد و اعتبار از ملت نماینده گی نمائیم و خواست های آنانرا برآورده سازیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد که مشوره در مسایل عمده ملی یک اصل می باشد و امید است که روابط ما با شورای ملی و مردم، باور ما را به این اصل تثبیت نماید.
محمد اشرف غنی گفت که برای موفقیت کنفرانس های وارسا و بروکسل باید اعتماد سرتاسری سیاسی ایجاد شود و به وجود آوردن این  فضا وظیفه تاریخی شورای ملی است.
رئیس جمهور برای مبارزه با فساد به پلان همه جانبه و سرتاسری تاکید کرد و گفت که بدون آن اعتماد ملت و جامعه بین المللی جلب نمی گردد.
رئیس جمهور غنی گفت که برای اینکه اولویت های ما زیر سوال نرود، پس باید یک بحث واضح در رابطه به اولویت های انکشافی داشته باشیم. وی افزود که منحیث یک ملت واحد، تحرک در هر نقطه افغانستان را باید پیشرفت و ترقی تمام افغانستان بدانیم.
رئیس جمهور تصریح کرد که در سال جاری پیشنهادات صندوق بین المللی پول این است که افغانستان حد اقل چهار در صد رشد اقتصادی می تواند داشته باشد. وی افزود بر اساس طرح خودکفایی و استفاده از منابع خویش، در حال بیرون شدن از مشکلات اقتصادی هستیم، اما زیربنا باید به یک بحث منطقی، اصولی و همه جانبه مبدل شود نه اینکه فضای گروگان گیری به وجود آید.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت که تاریخ پنج هزار ساله دارد، آن ملت توهین نمی گردد، ما باید خود را خود مان توهین نکنیم. وی افزود که ما ملت پر افتخار هستیم و افتخار ما این است که ملی، سرتاسری و افغانستان شمول فکر می کنیم.
وی افزود که به ۱۰ ولایت که در سال های اخیر توجه کمتر صورت گرفته است، می خواهم که مسئولیت و وکالت خاص آنها را برای من واگذار کنید، این طور نمی شود که در قرن های مختلف زنده گی کنیم، ما باید همه اصولی فکر نمائیم.
محمد اشرف غنی گفت که ما پروژه ها را از کاغذ به مرحله تطبیق رسانیدیم، اساس تاپی را گذاشتیم، پروژه کاسا ۱۰۰۰ افتتاح گردید، چند روز بعد من با صدراعظم هند و رئیس جمهور ایران قرارداد چابهار را به امضا می رسانیم. به ترکمنستان قناعت دادیم که از طریق هرات به قندهار و هرات یک لین جدید برق تمدید گردد. در ماه عقرب سال روان خط آهن ترکمنستان با آقینه وصل خواهد شد و از آنجا آنرا به شیرخان بندر امتداد خواهیم داد.
رئیس جمهور غنی گفت که با پنج کشور دیگر به این نتیجه رسیده ایم که راه ابریشم تنها از آسیای مرکزی نگذرد بلکه از مسیر افغانستان به ترکمنستان و همچنان با ایران و چین وصل گردد. وی افزود که تاجکستان می خواهد مانند سایر کشور های آسیای مرکزی از طریق افغانستان به جنوب آسیا راه یابد.
رئیس جمهور کشور گفت که فیصله انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سه سال قبل از سوی کابینه افغانستان صورت گرفته بود. در آن زمان به اساس پیشنهاد اسماعیل خان و منظوری مرحوم مارشال فهیم، هیئت های موظف مسیر انتقال آنرا سالنگ تعیین کردند.
محمد اشرف غنی گفت که تمام فیصله های کابینه را مشاهده کنید که برق وعده شده به بامیان از پنج میگاوات بیشتر نبوده است و ما به اساس طرح جدید ۳۰۰ میگاوات برق به بامیان می دهیم.
رئیس جمهور گفت که به اساس پلان قبلی برای بامیان در سال ۲۰۲۲ برق تامین می گردید، مگر ما همزمان با انقال برق از مسیر سالنگ، برای بامیان برق بیشتر و مطمئن تر تامین خواهیم کرد.
در این نشست روسای مجلسین شورای ملی و همچنان هیئت رهبری و اعضای شورای ملی، از طرح ایجاد کمیسیون بررسی انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت استقبال کردند و خاطر نشان نمودند که در مطابقت به قانون اساسی خواهان تامین عدالت و انکشاف متوازن می باشند.
در این نشست عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه هماهنگی میان سه قوه را مهم دانسته و به نماینده گی از ولسی جرگه حمایت خویش را از برنامه ها و پروژه های ملی حکومت اعلام کرد و افزود که تقابل در برابر برنامه های ملی، مردود است.
رئیس ولسی جرگه گفت که برنامه های انکشافی بخاطر ترقی کشور و رفاه مردم است و ما خواهان تحول مثبت در این عرصه هستیم. وی افزود که برنامه ها و پروژه های ملی باید به اساس احکام قانون اساسی به صورت عادلانه تطبیق گردد.
ابراهیمی خاطر نشان کرد که ما برعلاوه تطبیق برنامه های انکشافی، وحدت مردم افغانستان را می خواهیم و از معترضان خواست تا از ممانعت انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت  دست بردارند و بر اساس قانون، منطق و امکانات به  راه حل های مناسب برسند.
در این نشست فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز صحبت کرده گفت که موقف مشرانو جرگه در رابطه به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت واضح است، ما انتقال برق مذکور را از مسیر تعیین شده می خواهیم و همچنان خواهان انکشاف متوازن می باشیم.

رئیس مشرانو جرگه در اخیر سخنانش گفت که شماری از بزرگان سیاسی به بزرگان قومی مبدل شده اند و آنها می خواهند که جوانان و احزاب خویش را منحصر سازند و اینگونه رفتار ظلم در برابر قوم است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا