جامعه

کمیسیون حقوق بشر: شمار بیجاشد گان داخلی به یک ملیون ودوصد و پنجاه و هشت هزار نفر میرسد

کابل باختر/ 29/ قوس
سیماسمر رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان دراین رابطه میگوید که آمار بی جاشد گان داخلی درسال 2009 به 420 هزار و 665 تن میرسد ، اما این تعداد درماه اگست سال روان عیسوی به یک ملیون و 257 هزار و 552 تن افزایش یافته است  که این آمار درکشور نگران کننده است .
گفته رییس کمیسیون حقوق بشر افغاستان، به اساس گزارش سالانه آن کمیسیون میباشد که اخیراً انتشار یافته است .
به گفته خانم سمر جنگ و نا امنی عمده ترین دلیل افزایش آمار بی جاشده ها درکشور میباشد .
دراین گزارش آمده است ولایت های جنوبی با داشتن بیست و دو اعشاریه هشت درصد بی جاشده ، بیشترین آمار بی جاشد گان را دارند ، وولایت های غربی با داشتن بیست و دو اعشاریه هفت درصد بی جاشده در جایگاه دوم قراردارند .
به همین ترتیب ولایت های مرکزی با داشتن هفده اعشاریه نه درصد ،ولایت های شرقی باداشتن شانزده اعشاریه یک درصد ، ولایت های شمالی با داشتن یک اعشاریه هفت درصد وولایت های شمال شرق و جنوب شرق با داشتن نه اعشاریه هشت درصد بی جا شده ، درمرحله سوم ، چهارم ، پنجم و ششم قرار دارند.
همچنان دراین گزارش تذکرداده شده که دولت نتوانسته که به وضعیت بی جاشد گان به صورت درست رسیدگی کند و بی جاشد گان بامشکلات نبود سرپناه ، آب آشامیدنی ، شفاخانه ، شغل، مواد غذایی وتشناب روبه رواند.
درگزارش آمده که دولت باید به منظور رسیدگی بهتر به بی جا شد گان داخلی باید راهبرد ملی بی جاشد گان را که ازسوی وزارت مهاجران تهیه شده است به صورت کامل تطبیق کند.
درگزارش وضعیت زنان و کودکان بیجا شده نگران کننده توصیف شده و تاکید گردیده که زنان ، کودکان و معیوبین که اقشار آسیب پذیر جامعه هستند ، مورد توجه قرار نگرفته اند و دسترسی شان به خدمات صحی و آموزشی محدود بوده است .
به گزارش کمیسیون حقوق بشر هفتاد درصد بی جاشد گان بیش از دوسال است که به خانه و زندگی خود برنگشته اند.
درحال حاضر حدود پنجاه درصد ازولسوالی های کشور با تهدید جدی گروه طالبان مواجه است و سی ولسوالی عملاً به دست طالبان اداره میشود.
کمیسیون حقوق بشر در رابطه به بدرفتاری با پناه جویان افغانستان میگوید از آغاز سال 1393 تا ماه سرطان سال جاری دوصدو بیست و سه هزار و هفتصد وچهل و چهارتن از ایران رد مرز شده اند.
برمبنای یافته های ناظران کمیسیون حقوق بشر برای اخراج نودونه درصد پناهجویان رد مرز شده از ایران از زور استفاده شده است ، سی درصد پناهجویان درزندانها مجازات شده اند که این مجازات هاشامل لت وکوب ، کار اجباری و توهین و تحقیر میباشد.
و همچنان کمیسیون حقوق بشر میگویدکه کمک به بازگشت کنندگان مقطعی بوده و کوتاه مدت بوده هفتادو هفت درصد بازگشت کنند گان امنیت شغلی ندارند.
رییس کمیسیون حقوق بشر از دولت افغانستان میخواهد که زمینه زندگی بهتر را فراهم کند و ازمسیر دیپلوماسی با دولت ایران و پاکستان گفتگو کند تا پنجاهجویانی که از سوی این کشورها رد مرز میشوند ، برخورد انسانی صورت گیرد ، توهین و تحقیر نشوند.
ازسال 2002 تا 2014 میلادی پنج ملیون و هشتصد هزار پناجوی افغانستان به کشور بازگشت نموده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا