جامعه

مردم : دولت وحدت ملی برای کاهش نرخ مواد سوخت اقدام کند

کابل باختر 9 عقرب
نزدیک شدن زمستان وگرائیدن هوا روبه سردی ، مردم را به تهیه چوب وسایر مواد سوختی گوش زد میکند.
تهیه مواد سوخت بخصوص چوب بلوط برای زمستان از توان اکثریت مردم  بر نمی آید و با آنکه چوب بلوط و ارچه ونیز زغال از محصولات داخلی کشور ماست اما عرضه کننده ها تا حد توان  در بدل آن از مردم اضافه  ستانی  مینمایند از سویی هم اکثریت باشنده های کشور بخصوص کارمندان پایین رتبه ادارات دولتی  در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند که بتوانند مواد سوخت را برای تسخین منازل شان در زمستان خریداری  کنند وبرخی از این شهروندان از دولت می خواهند  تا برای جلوگیری  از بلند رفتن بهای  این مواد اقدامات جدی وموثر را رویدست بگیرد.
فروشنده های مواد سوختی درساحه قلعچه کابل به خبرنگار آژانس باختر گفتند که فی خروار چوب بلوط نظر به کیفیت از شش تا  هفت هزار افغانی و فی خروار بوره اره را به  هشت هزار  افغانی به فروش  می رسانند.
این فروشنده ها علت بلند بودن نرخ مواد شان را بلند بودن کرای موتر  در انتقال  آن و اخازی ها درشاهراه ها عنوان کردند .
اما مردم  براین  باوراند که اگر دولت بخواهد  میتواند تا جلو هر گونه انارشی  دربازار  را بگیرد ونگذارد تامشتی از استفاده جویان از مردم اضافه  ستانی کنند.
سید یحی معلم دریکی  از مکاتب کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت، او وسایر معلمان با امتیازات وحقوق ماهوارشان فقط می توانند یک زنده گی بخور نمیر را برای خانواده های شان مهیا کنند ونمی توانند  مواد سوخت زمستان را به این نرخ های بلندتهیه نمایند .
او خاطر نشان  کرد که باید دولت درکنترول بازار بخصوص درعرصه مواد سوخت درچنین روزها که مردم برای  زمستان  تهیه مینمایند دست بلند داشته  باشد و از طریق ممکن نرخ این مواد را چنان عیار  سازد تا همه بتوانند از این مواد به قدر کافی  تهیه کنند.
نیاز محمد یکی  از دستفروشان شهر کابل از بلندبودن نرخ مواد سوختی  شکایت کرد  ودرصحبت با خبرنگار آژانس باختر  از دولت خواست تا دراین  زمینه اقدام جدی نماید.
قبلاً  ارزیابی  از بازار از وظایف ریاست کنترول  قیم شاروال کابل بود که درحال  حاضر این ریاست لغو شده ومسوولانه شاروالی  کابل به تکرار  گفته اند  که سیاست اقتصاد بازار  آزاد  درکشور حمکفرماست وما نمیتوانیم دراین  زمینه کاری را انجام  بدهیم .
مسافر قوقندی  سخنگوی وزارت تجارت نیز گفت که این  وزارت می تواند نرخ گاز مایع ومواد نفتی  رادر بازار مورد ارزیابی واز بلندرفتن بهای  آن جلوگیری کند اما درنرخ چوب،  زغال بلوط  و بوره  اره مداخله نمیتواند.
دراین  حال حمیدالله فاروقی استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل به خبرنگار آژانس باختر  گفت ، هرزمانی که در نرخ های  بازار بی بند وباری بوجود آید دولت حق  مداخله را برای  کنترول  آن دارد واین امر در برخی از کشور های  جهان تجربه شده است .
به هر صورت درچنین  یک وضعیت  فقط مردم  ازدولت وحدت ملی توقع  دارند تا در بازار مداخله کنند واز هر طریق  ممکن مطابق  نیازمندی مردم نرخ مواد سوختی را کاهش  دهد  وبا مردم  کمک صورت گیرد تا مواد  سوخت زمستان آینده  تهیه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا