جامعه

پروژۀ کمر بند سبز کابل افتتاح شد

کابل، 10 دلو باختر
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در هماهنگی با وزارت های انکشاف شهری، وزارت امور داخله، وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت حج و اوقاف، اداره مستقل اراضی، اداره مستقل حفظ محیط زیست، شاروالی کابل و ولایت کابل، جهت ایجاد فضای سبز و تقویه پوشش سبز نباتی در کشور پروژه کمربند سبز کابل را افتتاح نمود.
به گزارش آژانس باختر،هدف کلیدی این پروژه  گسترش فضای سبز برای حفاظت پایدار محیط و فراهم سازی آینده سبز برای شهروندان کابل میباشد.
این پروژه در نظر دارد تا فضای سبز را در مساحت مجموعی 10هزار هکتار، در دامنه های اطراف شهر کابل توسط جنگل کاری، کشت بته ها، درختچه ها و تقویه فرش علوفه در معیاد ۱۰ سال مشمول بر (۶ سال تطبیق و ۴ سال حفاظت ساحات) ایجاد نماید . این فعالیت  نیاز به وجوه مالی حدودآ ۴۰ ملیون دالر امریکایی دارد.
کار پروژه کمربند سبز کابل در سال 1395 از طریق وجوه مالی دولت افغانستان با  هزینه ابتدایی 3 میلیون دالر امریکایی معادل ۲۰۱ ملیون افغانی عملا آغاز میگردد و  توسط آن فعالیت پروژه متذکره در 4 ساحه کلیدی ولایت کابل (کوه آسمایی، کوه شیردروازه، قرغه، شمال میدان هوایی) در مساحت مجموعی  550 هکتار عملی خواهد شد.
اسد الله ضمیر وزیر زراعت آبیاری و مالداری در محفل افتتاح این پروژه گفت:
"با تطبیق این پروژه در سال آینده حدود 200 هزار اصله نهال، 100 هزار قلمه و بیشتر از یک تن تخم درختچه ها و بته ها در ساحات تحت پلان در دو فصل (بهار و خزان) غرص و همچنان بیش از ۱۵۰ هزار اصله نهال از طریق این وزارت برای شهروندان و نهاد های مختلف توزیع میگردد  تا روند سرسبزی شهری را سرعت بخشد. 
راه اندازی این پروژه در ایجاد زمینه های کار برای شهروندان کابل و فراهم سازی مشغولیت سالم نیز نقش بسیار ارزنده دارد.  با تطبیق این پروژه و ایجاد هر یک هزار هکتار ساحات کمربند سبز-  نزدیک به ۲۲۰ هزار روز کاری ایجاد می شود  و همچنان  در مرحله دوم کاری و حفاظت از ساحات سبز ۴۰ هزار روز کاری  برای مردم  فراهم میگردد. البته این پروژه در سال 1395  به طور مستقیم  سبب ایجاد 150 هزار روز کاری و 90 هزار شغل با مهارت برای شهروندان خواهد شد"
با بهره برداری این پروژه شهروندان کابل از فضای  سبز، هوای پاک، گوارا وعاری از امراض دست خواهند یافت  در کنار آن ساحات سبز، سبب ایجاد تفریحگاه های مناسب برای خانواده ها به ویژه کودکان و جوانان خواهد شد.
وزارت زراعت از سالهای متمادی بدینسو در راستای ایجاد فضای سبز و تقویه پوشش سبز نباتی در کشور فعالیت می نماید و تا الحال قادر گردیده، بیش از 170 فارم تولید  و تکثیر نهال های زینتی و جنگل باغ را ایجاد و از همین طریق سالانه میلیون ها اصله نهال را در سراسر کشور تولید و برای نهاد ها و مردم توزیع  کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا