سیاست

آیکن بیری میگوید تعریفی که کرزی از جنگ افغانستان ارائه میکند، منطق دارد

کابل/4/عقرب/
جنرال آیکن بری، فرمانده پیشین نیروهای امریکائی و ناتو در افغانستان میگوید که استراتیژی نظامی ناتو در افغانستان نادرست و ناقص ثابت شده است و می افزاید که مقامات امریکائی زمانی به اشتباه رفتند که پیشنهادات و انتقادات موجه رئیس جمهور کرزی را که این جنگ در واقع یک پدیده بیرونی و ساخت پاکستان است، همواره نادیده گرفتند.
جنرال آیکن بری نخست بحیث قوماندان عمومی نیروهای امریکائی در افغانستان و  بعداً به عنوان فرمانده کل نیروهای ناتو و امریکا در این کشور و سپس بحیث سفیر امریکا در افغانستان وظیفه انجام داده است. این جنرال و دیپلومات امریکائی در یک مقاله تحلیلی در مورد ابعاد مختلف ملکی و نظامی و نواقص و اشتباهات استراتیژی های اردو و اداره ملکی امریکا در افغانستان تجارب خود را نوشته است.
این جنرال بازنشسته امریکائی می نویسد که فرماندهان جنگ مشکل افغانستان را یک شورشگری بومی تعریف میکنند، در حالیکه دسترسی جنگجویان به پناه گاهای امن در پاکستان این برداشت را غیرمرتبط می سازد. او می افزاید که رئیس جمهور کرزی در تعریف این جنگ در افغانستان به یک نکته اساسی اشاره میکند. کرزی استدلال میکند که این جنگ در واقع برخاسته از افراطیت مذهبی است که پاکستان آنرا در وجود افراد محلی ارسال میکند و چیزی نیست جز محصولی ساخته شده توسط پاکستان که از آنسوی مرز به افغانستان فرستاده میشود. جنرال آیکن بری در ادامه می نویسد که حیات تازه طالبان پس از سقوط و ظهور مجدد آنها با حمایت دستگاه های نظامی و استخبارات پاکستان به دور از دسترسی نظامیان امریکائی، بر تعریف کرزی مصداق میگذارد. 
جنرال آیکن بری همچنان در مورد تجارب خویش از افغانستان می نگارد که اهداف ملکی را که نظامیان امریکائی زیر نام " محافظت از مردم" در افغانستان دنبال میکنند تا چه اندازه گنگ و غیرقابل تحقق بوده است، کاری را که باید یک تشکیل کارأ و موثر ملکی انجام میداد به دوش چند تا سرباز نظامی که دوره ماموریت شان هر شش ماه پایان میافت، گذاشته شده و به این ترتیب تلاش ها ناکام میشد.
او همچنان در مورد مصارف بیش از حد و مشکلاتی که سربازان امریکائی در مراودات شان در افغانستان مواجه اند و بر عملکرد و کاردکرد آنها تاثیرات مستقیم دارد به توضیح میگیرد، ندانستن زبان، آگاهی از فرهنگ و سنت های رایج مردم افغانستان را از دلایل مهم عدم کارائی برنامه های نظامیان در افغانستان عنوان کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا