امنیت

ازقاچاق یازده بال باشه جلوگیری بعمل آمده است

بامیان / باختر/ 30/ سنبله
شکار پرنده گان کمیاب درولایت بامیان اخیراً افزایش یافته وشکار چیان ماهی ، این پرنده گان را به بیرون ازکشور منتقل میکنند. اما مسوولان امنیتی از تلاش های تازه جهت جلوگیری از شکار بی رویه دراین ولایت خبرمیدهند.
سمونوال محمد علی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بامیان به آژانس باختر گفت ، پنج شکارچی پرنده های کمیاب را به اتهام قاچاق یازده بال باشه بازداشت کرده و به څارنوالی معرفی کرده اند.
این پرنده گان از ساحات دشت خم ، دشت غجور ولایت بامیان به قصد قاچاق به بیرون از افغانستان شکار شده بودند.
منبع افزود : به اساس فرمان ریاست جمهوری کشور ، قاچاق تمامی پرنده های کمیاب درکشور منع است و ما در سطح ولایت بامیان از هرنوع شکار و قاچاق این پرنده ها جلوگیری میکنیم .
وی علاوه نمود، شکارچیان بیرونی گاهی اوقات به همکاری شکارچیان بامیان به این ولایت می آیند و دست به قاچاق پرنده های کمیاب مانند باشه و باز می زنند.
محمد شریف رییس محیط زیست ولایت بامیان به آژانس باختر گفت ، بامیان یکی از ولایات کوهستانی درمرکز افغانستان است ، امنیت و صلح حاکم دراین ولایت سبب شده است که بیش از یکصدو چهل و پنج نوع پرنده کمیاب ، تحت حفاظت اداره محیط زیست کشور قرارگیرد. شکاربی رویه یکصدو چهل و پنج نوع پرنده کمیاب بومی و مهاجر کاملاً ممنوع است و درحال انقراض قراردارد .
گفتنیست بیش از پنجصد نوع پرنده درافغانستان شناسایی شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا