سیاست

ولسی جرگه، ادارۀ مستقل ارگان های محلی را به وزارت ارتقا داد

 

كابل باختر 29 قوس

در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید، وکلاء در وقت امتیازی روی موضوعات مختلف بحث نمودند. به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي ولسي جرگه به آژانس باختر،

برخی وکلاء تبلیغات منفی برخی از رسانه ها در مورد فیصلۀ ولسی جرگه مبنی بر استیضاح یازده وزیر که بودجۀ انکشافی سال 1390 مربوط را کمتر از پنجاه فیصد مصرف کرده اند، مورد انتقاد قرار داده، تأکید کردند که ولسی جرگه به عنوان مرجع قانونگزاری، به خاطر دفاع از منافع ملی کشور تصمیم به استیضاح آنان گرفته است.

وکلاء همچنین خاطرنشان کردند که استیضاح به معنای سلب صلاحیت نبوده؛ بلکه وضاحت خواستن در موارد مشخص میباشد و اما در صورت ارائۀ پاسخ دقیق و شفاف از سوی وزراء، قناعت وکلاء فراهم خواهد شد.

در جلسه، محمد اقبال صافی وکیل ولایت کاپیسا موضوع قتل انیسه دختر متعلم در آن ولایت را مطرح کرده، اظهارات غیر مسئولانۀ والی آن ولایت را در زمینه، مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود که انیسه توسط مخالفین با ضرب هفت گلوله به شهادت رسیده؛ اما والی کاپیسا در رسانه ها گفته است که وی متعلم نبوده و در اثر فیر اشتباهی یک گلوله به قتل رسیده است.

وکیل کاپیسا علاوه نمود که خانوادۀ انیسه از وی خواسته است تا صدایش را به ولسی جرگه برساند و والی کاپیسا به سارنوالی معرفی شود.

در همین حال برخی از وکلاء عدم توجه وزارت امور زنان در قبال افزایش خشونت ها در برابر زنان را مورد انتقاد قرار داده، خواهان استیضاح وزیر امور زنان گردیدند.

عده یی از وکلاء استفادۀ کارت های قبلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 را پذیرفتنی ندانسته، علاوه نمودند که استفاده از این کارت ها باعث تقلب در انتخابات خواهد شد و این موضوع باید در قانون انتخابات مورد توجه جدی قرار گیرد.

موضوع صلح با مخالفان دولت نیز مطرح گردید و شماری از وکلاء ضمن اینکه صلح را حق مردم افغانتسان دانستند، از نشست قریب الوقوع پاریس در مورد صلح حمایت شان را اعلام نمودند.

مشکلات امنیتی و تنگدستی در ولایت کندز و شکایت مردم از والی آن ولایت، پیشنهاد در نظر گرفتن بودجه برای کارمندان رادیوتلویزون ملی، مشکلات کوچی ها در قصبه و بی کفایتی وزرات کار و امور اجتماعی در زمینۀ اشتغال زایی، از موضوعات دیگری بود وکلاء به آن اشاره نمودند.

شماری از وکلاء، از موجودیت فساد گستردۀ اداری در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و عدم مؤثریت آن کمیسیون به شدت انتقاد نموده، خواهان تصمیم ولسی جرگه در مورد لغو این کمیسیون شدند.

در ادامۀ جلسه، اعضای اشتراک کننده در هیئت مختلط ولسی جرگه و مشرانوجرگه به خاطر بحث روی موارد اختلافی در قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات و قانون احصائیه انتخاب شدند.

سپس، مطابق آجنداء، در رابطه به چگونگی تشکیل و فعالیت ادارۀ مستقل ارگان های محلی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

میردادخان نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی، تحکیم سرحدات، امنیت ملی و ادارۀ محلی، نظریات کمیسیون های ولسی جرگه را در مورد، ارائه نموده، در یک بررسی تخصصی نظر کمیسیون را که خواهان ادغام ادارۀ مستقل ارگان های محلی در چوکات وزارت امور داخله گردیده بود، بیان کرد.

برخی از وکلاء نیز موجودیت فساد و لجام گسیختگی در ادارۀ مستقل ارگان های محلی را نگران کننده دانسته، به خاطر پاسخگویی آن اداره به ولسی جرگه خواهان ارتقای آن اداره به وزارت شدند.

پس از بحث و تبادل نظرهای مفصل، در یک رأی گیری علنی، با اکثریت آراء ارتقای ادارۀ مستقل ارگان های محلی به وزارت، تأیید شد.

در اخیر، قاضی نذیر احمد حنفی رئیس کمیسیون امور تقنینی تعدیلات در برخی از مواد اصول وظایف داخلی ولسی جرگه را ارائه نمود 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا