جهان

اعتراضات ضد دولتی بر بخش گردشگری ترکیه تاثیري منفی گذاشت

انقره/منابع خبری بین المللی/باختر/15جوزا

اعتراضات ضد دولتی یک هفته اخیر در استانبول آغاز و بسیاری از شهر های بزرگ دیگر ترکیه تاثیر نامطلوبی بر بازار های پول و سرمایه و بخش گردشگری گذاشته است.

به گزارش منابع خبری ، سقوط ده درصدی ارزش سهام در بورس استانبول كه از سال ۲۰۰۳ میلادی تاكنون در تاریخ بورس تركیه بی سابقه بوده است، لغو شمار قابل توجهی سفر های سیاحتی گردشگر به استانبول، شوك جدی به بازار این كشور وارد كرده است.

صنعت گردشگری علاوه بر اینكه با بیش از سی میلیارد دالر درآمد در سال یكی از مهمترین رقم درآمد ارزی این كشور است، به لحاظ سفر حدود سی و پنج میلیون گردشگر خارجی به تركیه در هر سال، محرك جدی برای بسیاری از بخشهای مرتبط اقتصادی با صنعت گردشگری این كشور است.
پنجشنبه گذشته تظاهرات گروهی از شهروندان استانبول در واكنش به تخریب یك پارك در نزدیكی میدان تقسیم كه از سمبول های این شهر توریستی و تاریخی تركیه است و برخورد تند و خشونت آمیز پولیس با آنان، واكنش گسترده اجتماعی داشت كه این اعتراضات به سایر نقاط استانبول ودیگر شهرهای تركیه سرایت كرد و به اعتراضات ضد دولتی گسترده ای تبدیل شد.
گزارش های رسیده از استانبول حاكیست که در رویدادهای یك هفته اخیر كه شمار قابل توجهی از گردشگران خارجی كه در هوتل های میدان تقسیم به عنوان محلی كه صحنه درگیریهای پولیس با تظاهركنندگان بود، هوتل ها را ترك كرده اند.
روزنامه 'ملیت' چاپ تركیه در این باره نوشت: میزان ضرر و زیان هوتل های میدان تقسیم از این رخدادها سنگین است.

طبق همین خبر تركیه به عنوان یكی از كشورهای مهم گردشگری، در سالهای اخیر توانسته است با توسعه فرهنگ میزبانی گردشگران خارجی، به رشد بالایی در بخش گردشگری نسبت به متوسط رشد اقتصادی خود دست یابد.
اما رویدادهای اخیر تاثیر منفی بر این اعتماد سازی داشته و موجب شده است كه دولتمردان، شخصیتهای سیاسی و اقتصادی و نهادهای مدنی و تشكل های صنفی فعال در این حوزه برای بازگردان وجهه و اعتبار خدشته دار شده به حركت درآیند.
همزمان رهبران احزاب حركت ملی و حزب جمهوری خواه خلق، ضمن انتقاد از نحوه برخورد رجب طیب اردوغان،صدراعظم تركیه با تظاهركنندگان و متهم كردن وی به عنوان عامل اصلی این رویدادها، رییس جمهوری تركیه را به مداخله دعوت كرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا