سیاست

کمیته قوانین طرح قانون استملاک را تأیید کرد

کابل باختر2 حوت
جلسه کمیته قوانین کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، امروز تحت ریاست قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد.
دراین جلسه، مطابق اجندا، طرح قانون استملاک و همچنین طرح قانون حمایت از اسرار تجارتی و صنعتی از سوی اعضای کمیته به بحث و بررسی گرفته شده و تصامیم لازم در مورد آن دو طرح اتخاذ گردید.
معاون رییس جمهور در پیوند به ضرورت تهیه طرح قانون استملاک گفت: قانون قبلی استملاک پاسخگوی نیاز کنونی مردم افغانستان نبوده و طرحی که اکنون تهیه شده است به خوبی موارد اساسی و نیازمندی های مختلف در آن منعکس شده است.
وی از تلاش های جدی وزارت عدلیه و اداره مستقل اراضی در امر تهیه این طرح قانونی سپاس گزاری کرد.
براساس گزارش اداره مستقل اراضی، عدم پاسخگویی قانون قبلی به نیازمندی های موجود، موجودیت مشکلات در تطبیق قانون از سوی ادارات استملاک کننده و ضرورت ایجاد سهولت های لازم در سیستم استملاک، ازضروریات جدی تهیه طرح جدید این قانون عنوان شد.
در طرح متذکره، استملاک ملکیت های عقاری شخص، تثبیت ملکیت های تحت استملاک، فراهم شدن زمینه تطبیق ماسترپلان های شهری و پروژه های عام المنفعه، انتقال ملکیت های عقاری دولت برای تطبیق پروژه ها، تثبیت تعویض عادلانه ملکیت های تحت استملاک، اسکان مجدد مالک ملکیت های تحت استملاک، جبران خساره مالک و سایر اشخاص متضرر، از اهداف اساسی طرح این قانون برشمرده شده است.
اداره اراضی گزارش داد که این طرح قانون در مقایسه با قانون 16 کشور دیگر و همکاری متخصصان امور با در نظر داشت معیار های روز تهیه و ترتیب شده و در مورد آن نظریات ادارات مربوط و همچنین مشوره نهادهای مربوطه در 34 ولایت کشور نیز گرفته شده است.
سپس اعضای کمیته قوانین به تفصیل نظریات و دیدگاه های کارشناسانه ای خویش را در مورد شکل و محتوای این طرح قانون در موضوعاتی چون؛ اهداف قانون، تعاریف اصطلاحات مربوطه، مراجع تطبیق، مکلفیت های اداره استملاک کننده، انواع استملاک، مشکلات و موانع تطبیق قانون، افزودن مواردی چون زون های سیلابی، سب ایستگاه های برق، کاریزها، ستیشن های هواشناسی در حوزه استملاک و سایر موارد ابراز داشتند.
با بحث و بررسی های مفصلی که از سوی اعضای کمیته در مورد این طرح قانون صورت گرفت به وزارت عدلیه و همچنین اداره مستقل اراضی وظیفه داده شد تا نظریات اصلاحی اعضای کمیته را شامل این طرح نمایند.
کمیته قوانین طرح قانون متذکره را مورد تأیید قرار داده و در این جلسه کمیته براساس پیشنهاد اداره مستقل اراضی، فیصله شد که طرح قانون استملاک و قانون امور زمینداری، با توجه به اهمیت موضوع، همزمان به کابینه ارائه گردد.
در بخش دیگری از جلسه، طرح قانون حمایت از اسرار تجارتی و صنعتی نیز مورد بحث قرار گرفت.
این طرح قانون که برای دومین بار در آجندای کمیته قوانین گرفته شده بود، نیز از سوی کمیته مورد تأیید قرار گرفته و به کابینه دولت جمهوری اسلامی افغانستان ارجاع گردید.   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا