جهان

کار احداث پایپ لاین گاز طبیعی آسیای مرکزی به چین آغاز شد

دوشنبه /ایرنا/باختر/24 سنبله
کار احداث خط لوله انتقال گاز آسیای مرکزی – چین با حضور رئیس جمهور چین و همتای تاجک وی ، دیروز در ناحیه رودکی تاجکستان آغاز شد.
به گزارش ایرنا ، امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان در مراسم آغاز این پروژه گفت: با ساخت این خط لوله قرار است، سالانه هشتاد میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان و از طریق ازبکستان ، تاجکستان و قرقزستان به چین صادر شود.
وی با بیان اینکه ،مسافت خط لوله انتقال گاز  آسیای مرکزی – چین  در بخش تاجکستان ، چهار صد کیلومتر است ، افزود ساخت این پایپ لاین سه سال طول می کشد و هزینه ساخت آن در بخش تاجکستان  در مجموع سه میلیارد و 200 میلیون دالر برآورد شده است.
امام علی رحمان در ادامه افزود: دولت چین وعده داده که برای رشد و توسعه اقتصادی تاجکستان ،شش میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی افزود: طی ده سال اخیر همکاری های تجارتی و اقتصادی دو کشور چین و تاجکستان به سرعت توسعه یافته و حجم تجارت میان دو کشور به 2 میلیارد دالر رسیده است.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که برای شرکت در اجلاس شانگهای به تاجکستان سفر کرده با امام علی رحمان دیدار کرد.
در پی این دیدار شانزده  سند ، از جمله برنامه همکاری دوشنبه وبیجینگ برای سال های 2015 ـ 2020 امضا شد.
چین و تاجکستان با صدور بیانیه مشترک یکدیگر را شریکان استراتژیک اعلام کرده و برنامه پنج ساله در راستای اجرای اهداف این شراکت به تصویب رساندند.
مبارزه علیه ترانزیت مواد مخدر ، احیای محور اقتصادی راه ابریشم و گسترش مناسبات تنگاتنگ امنیتی و اقتصادی از دیگر مفاد بین مشترک چین و تاجکستان است.
شی جین پینگ، رییس جمهور چین در راس یک هئیت بلندپایه هفته گذشته وارد تاجکستان شد و دیروز این کشور را به قصد بیجینگ ترک گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا