سیاست

فراخوان یاماموتو از طالبان: انتخابات را اخلال نکنید

کابل / ۴میزان/  باختر
  تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل ملل متحد برای افغانستان از طالبان خواسته است تا روند انتخابات در افغانستان را مختل نکنند.
به گزارش آژانس باختر: این دیپلمات ارشد ساز مان ملل در افغانستان این فراخوان را در دوحه جایی که دفترسیاسی غیر رسمی طالبان در آن موقعیت دارد بیان داشته است .
یاماموتو گفته است که انتخابات یک فعالیت مدنی است و باید حمایت شود و طالبان نباید آن  را اخلال کنند.
او هشدار داده است٬حملات در برابر مراکز رأی‌دهی و غیرنظامیان که در روندهای انتخابات اشتراک می‌کنند، نقض صریح قانون بین‌المللی‌ است و امکان دارد جنایت جنگی محسوب شود.
عاملان این‌گونه جنایات  در برابر جامعه جهانی  پاسخ‌گو اند و ما از طالبان می خواهیم تا از هر گونه اقدامی که امکان دارد سبب اخلال انتخابات شود، خودداری کنند.
نمایندۀ ویژۀ دبیرکل ملل متحد برای افغانستان این اظهارات را به روز سه‌شنبه (3 میزان)  در نشستی در دوحه، پایتخت قطر بیان کرده است.
در همین حال دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه‌یی گفته است ٬از هر گونه فعالیتی که سبب دخالت در انتخابات می‌شود، به ویژه مصونیت رأی‌دهند‌گان و تمام غیرنظامیان را متاثر کند باید خوداری شود.
شهروندان افغانستان حق دارند تا در فضای امن از حق رأی خود استفاده کنند و انتظار انتخابات معتبر را داشته باشند.
ملل متحد در افغانستان از تمام نهاد ها خواسته است تا برای ایجاد فضای مناسب برای شهروندان جهت رأی‌دهی در یک فضای امن و حفظ اعتبار روندانتخاباتی نقش‌شان را ایفا کنند.
طالبان در واکنش به این فراخوان بار دیگر تهدید کرده اند که روند انتخابات را مختل می کنند.
گروه طالبان به روز پنج‌شنبه، چهارم میزان، با نشر خبرنامه‌ یی بار دیگر مخالفت شان را با برگزاری انتخابات بیان داشتند و تهدید کردند که این روند را مختل خواهند کرد.
مگر وزارت داخله افغانستان به مردم اطمینان داده است که روند انتخابات تحت پوشش امنیتی قرار دارد و مردم با خاطرآسوده در آن شرکت کنند.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا