سیاست

وزیرسرحدات : مطالعات تخنیکی روی سرحدات کشورآغاز شده است

کابل/ باختر/ 16 جوزا
وزیرامور سرحدات اقوام و قبایل نقش جرگه های قومی محلی را برای حل مشکلات و تحکیم وحدت میان اقوام ساکن درکشورموثر دانسته می گوید که گفت و گوها با این شوراها بیشتر شده است.
گلاب منگل وزیرامور سرحدات، می گوید درسه ماه آینده  قرار است سه جرگه بزرگ قومی در سه ولایت کشور ایجاد گردد.
او امروز در آغاز ارایه برنامه صد روزنخست کاری اش گفت: برای ایجاد امنیت و تحکیم وحدت میان اقوام درکشور ایجاد جرگه های قومی محلی و انسجام این جرگه ها از اولویت های کاری ماست.
وی افزود که درحال حاضر، گفت و گوها دراین مورد با بیشتر از صد شورای قومی و محلی انجام شده که این شوراها وعده همکاری داده اند.
گلاب منگل ایجاد این شوراها برای تامین امنیت، حل اختلاف ها، تحکیم وحدت ملی و ترویج پالیسی ها دولت موثر دانسته می گوید که قرار است سه شورای بزرگ قومی درولایت های هرات، قندوز و ننگرهار ایجاد شود.
تحکیم و گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی میان اقوام ساکن درآنطرف خط دیورند بخش دیگری ازبرنامه کاری وزیر سرحدات و قبایل است.
گلاب منگل گفت که اقوام ساکن درآن طرف خط دیورند که ازافراط گرایی  وتروریزم بیشتر متضرر شده اند وعلاقه مند حل این چالش از طریق گفت و گوهستند.
وی گفت: با ایجاد جرگه مشترک دراین رابطه زمینه گفت و گو با فعالان اجتماعی، بزرگان قومی، علمای دینی و جوانان آن سوی خط دیورند را با اقوام و مقام های دولتی در داخل کشور فراهم می سازیم.
نظارت و ارزیابی از سرحدات کشورو توجه به آموزش اطفالی که به علت نا امنی از آموزش دور مانده اند هم جز برنامه های وزارت سرحدات و قبایل است
وزیر سرحدات وقبایل گفت که درحال زمینه آموزش چهار هزار طفلی را که به دلیل نا امنی از آموزش دور مانده اند، درکابل فراهم کرده است.
اصلاحات در اداره هم جز برنامه صد روز این وزارت است که بلند بردن ظرفیت کارمندان و تجهیز دفاتر با وسایل کار عصری شامل این روند می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا