سیاست

سخنگوی آیساف : طالبان از افراد ملکی سپر انسانی میسازند

کابل باختر/ 28/ دلو
سخنگوي آيساف در تازه ترين اظهاراتش طالبان را متهم ساخت كه از افراد ملكي سپر انساني ميسازند.
به گزارش آژانس باختر، اظهارات اخیر جنرال گونترکتس در پی آن صورت میگیرد که جنگنده های ناتو در حملهء بر مخالفان مسلح بریک روستا درولسوالی شیگل کنر سه شنبه شب هفته گذشته شماری افراد ملکی به شمول دو زن وپنج کودک کشته شدند.
دراین عملیات هوایی سه تن که گفته میشود حمایت کننده گان خارجی طالبان بودند نیز کشته شدند، یکی از کشته شده گان وابسته به طالبان پاکستانی بود که در ترور ملک زرين متنفذ قومی و قوماندان پیشین جهادی کنر نقش داشت، ضمناً این قوماندان طالبان پاکستانی باعث ناامنی های درولایت کنر نیز شده بود.
دولت افغانستان نسبت به قتل افراد ملکی زنان وکودکان دراین حمله واکنش جدی نشان داد و جنرال جوزف دانفورد قوماندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان در حالیکه اولین روزهای کارش را در افغانستان سپری میکند به ارگ ریاست جمهوری فرا خوانده شد تا پیرامون چگونگی این حادثه توضیح دهد .
ولی دانفورد گفته است که یکتن از جنرالان خود را به کنر میفرستد تا واقعه را بررسی کند .
اما جنرال گونترکتس سخنگوی آیساف به  روز جمعه گفت: طالبان با سپر ساختن مردم میکوشند تا خود را مصوون سازند. او اضافه میدارد تحقیقات دررابطه به حادثه کنر جریان دارد و اشتباه در جنگ وجود دارد، اما کوشش میکنیم اتفاق رخ ندهد که مردم ملکی ویا متحدین ما از آن آسیب ببینند .
این بار اول نیست که طالبان متهم به ایجاد سپر انسانی شدند و با پنهان شدن درعقب مردم های ملکی باعث بروز تلفات به آنها میشوند. آنها درگذشته نیز بیشتر محلات مسکونی وافراد ملکی را برای برنامه های شان انتخاب کرده اند .
ضمناً نهادهای حقوق بشر بارها نسبت به بروز تلفات افراد ملکی درجریان عملیات های نظامی ابراز نگرانی کرده اند، طالبان عامل بیشترین تلفات ملکی درکشور پنداشته شده اند، نیروهای خارجی و نهادهای دفاعی و امنیتی افغان نیز درمواردی باعث بروز تلفات شده اند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا