جهان

جگر نارسا میتواند خود را ترمیم کند

 

لندن/بی بی سی نیوز/باختر/17ثور

دانشمندان دریافته اند بعضی از افرادی که دچار نارسایی جگر هستند و راه درمان آنها پیوند جگر شناخته می‌شود، ممکن است نیازی به این پیوند نداشته باشند چون جگر بعضی از این مریضان به تدریج کارکردهای خود را به علت رشد مجدد سلول‌ها به دست می‌آورد.

داکتران شفاخانه "کینگز کالج" لندن که یکی از مراکز پیشرفته در پیوند جگر است، با بررسی مریضانی که تحت درمان موسوم به "پیوند کبد کمکی" قرار گرفته بودند به نتایج جالبی دست یافته اند.

آنان دریافته اند که در پیوند کبد کمکی بر خلاف پیوندهای رایج که اندام از کارافتاده از بدن خارج می‌شود و عضو سالم جایش را می‌گیرد، جگر پیوندی به صورت موقت در کنار جگر آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و شروع به فعالیت می‌کند تا اینکه دوره بحرانی سپری شود و جگر اصلی به تدریج خود را ترمیم کند و فعالیتش را از سر بگیرد.

پیوند کبد کمکی معمولا در موارد حاد انجام می‌شود که جگر کارایی خود را از دست می‌دهد، مثلاً در عفونت‌های شدید ویروسی؛ در موارد مزمن مثل نارسایی جگر به علت مصرف بیش از اندازه الکول، این پیوند انجام نمی‌شود.

جگر از نظر رشد و ترمیم یکی از بیشترین قابلیتها را در میان اندامها دارد و در افراد سالم، حتی تکه ای کوچک از جگر می تواند در عرض چند ماه رشد کند و به جگری کامل تبدیل شود.

محققان با بررسی بیمارانی که جگر کمکی دریافت کرده بودند متوجه شدند که جگر هفت مریض از یازده مریض، خود را ترمیم کرده و بنابراین نیازی به پیوند جگر نیست.

این محققان بر این باورند که می‌توان پیش‌بینی کرد که جگر کدام افراد قابلیت ترمیم دارد.

وقتی پیوند جگر انجام می‌شود مثل دیگر پیوندها فرد باید تمام عمر دواهای سرکوب کننده دستگاه محافظتی مصرف کند تا بدن، جگر پیوندی را دفع نکند. مصرف این داروها علاوه بر دیگر عوارض، احتمال عفونت را در این افراد زیاد می‌کند چرا که دستگاه محافظتی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کند.

ماشین پیوند جگر که حدود دو ماه پیش در پوهنتون اکسفورد ساخته شد و می‌تواند جگر پیوندی را بیست و چهار ساعت بدون نیاز به مواد کیمیاوی و انجماد زنده نگه دارد بنابراین ممکن است بتوانیم آنها را از لیست انتظار پیوند کبد خارج کنیم.

پیوند جگر در افرادی مدنظر قرار می‌گیرد که بیماری وخیمی دارند بنابراین حتی اگر داکتران متوجه شوند روند بازساری جگر شروع شده باید بتوانند بیمار را تا زمانی که جگر اش  کارایی کافی پیدا کند زنده نگه دارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا