سیاست

شورای عالی صلح درجستجوی راه بدیل برای آغاز مذاکرات صلح

کابل باختر/ 6/ حمل
شورای عالی صلح افغانستان از ایالات متحده امریکا و چین میخواهد تا پاکستان را به ادامه گفتگوهای روند صلح افغانستان قناعت بدهند .
این درحالیست که شورای عالی صلح تاکید کرده است که تا یک هفته دیگر باید پنجمین نشست نماینده گان چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین با نماینده گان گروه طالبان برگزار شود، این شورا گفته است اگر کشورهای اشتراک کننده برای صلح افغانستان نتوانند گروه طالبان را به میز گفتگوهای صلح حاضر نمایند این نهاد راه بدیلی را دراین باره جستجو خواهد کرد.
محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح در تازه ترین اظهارات خود برای یک شبکه تلویزیونی گفته است، این گونه معلوم میشود که پاکستان احتمالاً چین و امریکا را قناعت داده باشد که مذاکرات صلح افغانستان به تعویق بیافتد .
وقاد گفته است، چین و امریکا باید پاکستان را قناعت بدهند که مذاکرات صلح آغاز و طالبان ترغیب به آتش بس شوند.
او گفته است که تاکنون هیئت چهار جانبه علت به تعویق افتادن این روند را توضیح ندادند و این ماه برای هیئت چهارجانبه یک آزمون است که آیا آنها میتوانند این مذاکرات را از سر بگیرند یا نه، اگر نتوانند آینده مذاکرات چه خواهد بود .
وقاد میگوید، آن وقت ما به فکر راه بدیل خواهیم بودد.
این درحالیست که گروه هماهنگی چهارجانبه اعلام کرده بود که در اوایل هفته ماه مارچ میلادی گفتگوهای صلح افغانستان رو در رو با گروه طالبان آغاز میشود.
پاکستان نیز تعهد کرد که بزودی گروه طالبان را به میز مذاکره حاضر خواهند کرد زیرا به گفته مشاور امنیت ملی پاکستان تماس های را با رهبران و قوماندانان گروه طالبان برقرار نموده و از آنان خواسته شده بود تا در مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان اشتراک نمایند.
اما برخی از آگاهان نیز به تعویق افتادن روند گفتگوهای صلح افغانستان را نگران کننده میدانند و تاکید دارند که امریکا وچین باید بالای پاکستان فشار بیاورد تا این کشور بتواند در تعهدات اش برای آوردن صلح درافغانستان متحد باشد ، زیرا پاکستان درچندین سال گذسته وعده همکاری درمورد صلح و ثبات افغانستان داده است، ولی عمل نکرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا