سیاست

رئیس جمهور غنی در دیدارهای جداگانه با نماینده گان ولایات هلمند، ارزگان، فراه، دایکندی و نیمروز مشکلات آنان را استماع کرد

کابل باختر 10 جدی
به سلسلۀ نشست‌های مشورتی، محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با والیان، بزرگان و نمایندگان شورای ملی، شورای ولایتی و فعالان مدنی ولایات هلمند، ارزگان، فراه، دایکندی و نیمروز دیدارهای جداگانه داشت و مشکلات آنها را در عرصه‌های امنیتی، انکشافی و اجتماعی استماع نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در نشست‌های جداگانه که در ارگ انجام شد، امیر حفیظ الله، سردارمحمد همدرد و عبادالله علیزایی کارکردهای والی هلمند و تغییرات و اصلاحات مثبت در ارگان های عدلی و قضایی را مورد ستایش قرار دادند و مشکلات امنیتی در شاهراه هلمند و قندهار – لشکرگاه را با رئیس جمهور شریک ساختند.
ایشان در زمینۀ افزایش صلاحیت‌های والی در امر مبارزه علیه فساد اداری، اصلاحات در صفوف پولیس و آغاز عملیات تصفیوی به منظور تامین امنیت در هلمند، پیشنهادات خویش را ارائه نمودند.
رئیس جمهور غنی از سخنرانان متذکره برای اینکه مشکلات مردم هلمند را به وضاحت شریک ساختند، تشکری نمود و به روح همه شهدای نیروهای امنیتی ودفاعی کشور به ویژه شهدای ولایت هلمند اتحاف دعا کرد. وی افزود، برای حل مشکلات موجود در عرصه های امنیتی، انکشافی و اجتماعی به مسئولین زیربط هدایات لازم خواهند داد و در این راستا کمک و همکاری مردم را نیز مهم دانست.
رئیس جمهور به وزیر امور داخله هدایت داد تا برای اصلاحات لازم در صفوف پولیس، پلان را ترتیب نموده و با ریاست جمهوری شریک سازد. وی افزود، بر اساس یک طرح اصلاحی، صلاحیت‌های لازم جهت ارزیابی، تغییرات و آوردن اصلاحات در ادارات محلی به والی هلمند تفویض خواهد شد.
رئیس جمهور کشور به وزیر دفاع ملی دستور داد تا به منظور راه اندازی عملیات تصفیوی، پلان امنیتی را روی دست گیرد و در این زمینه مسئولین قول اردوی 215 میوند را توظیف نماید.
در یک نشست جداگانه با نمایندگان ولایت ارزگان، امیرخان بارکزی رئیس شورای ولایتی، عضو شورای ولایتی، عبدالله حقبین و حاجی معلم رحمت الله، مشکلات امنیتی ولایت ارزگان و شاهراه ها، مشکلات در بخش کلینک، مکاتب و عرصه های انکشافی را با رئیس جمهور شریک ساختند و خواستار اصلاحات مزید در صفوف پولیس و تطبیق اصل مکافات و مجازات گردیدند.
رئیس جمهور از ایشان برای خواستن اصلاحات و تغییرات مثبت تشکری نمود و برای آوردن اصلاحات، همکاری بزرگان، علماء و نمایندگان اقشار مختلف مردم را مهم دانست.
رئیس جمهور به والی ارزگان هدایت داد که برای آوردن اصلاحات در ادارات محلی این ولایت یک طرح اصلاحی را ترتیب نماید تا در پرتو آن برنامه عملی اصلاحات اجرا و صلاحیت های والی افزایش و واضح گردد.
محمداشرف غنی گفت، ولسوال ها باید فهم و ارتباطات مردمی داشته باشند، تا مشکلات مردم را به شکل درست آن حل نمایند. وی بر افزایش هماهنگی میان نیروهای امنیتی و دفاعی و ایجاد یک قومانده واحد تأکید کرد.
یک نشست دیگر که با مردم نیمروز دایر گردید، حاجی نعمت‌الله صدیق، حاجی محمدصدیق چخانسوری و عبیدالله نورزی به نماینده گی از مردم نیمروز صحبت کردند و از توجه خاص رئیس جمهور به ولایت نیمروز تشکری کردند. آنها گفتند، کار فاز دوم بندکمال خان تکمیل شده و مشکل آب نوشیدنی مردم تا حدی حل گردیده است.
ایشان پیشنهاد نمودند تا برای تامین بیشتر امنیت ولایت نیمروز، آغاز کار فاز سوم بند کمال خان، بندها و سربندها در این ولایت، سرک حلقوی زرنج و اعمار پل دوم در پهلوی پل ابریشم توجه جدی صورت گیرد.
رئیس جمهور غنی بعد از استماع خواست ها و پیشنهادات ایشان گفت، به منظور احداث پل دوم در پهلوی پل ابریشم به مسئولین هدایت لازم داده است. وی علاوه کرد که کابینه طرح مذکور را تصویب نموده و عنقریب کارهای مقدماتی آن آغاز میشود. او بند کمال خان را در ولایت نیمروز آرزوی 400 ساله مردم افغانستان خواند که به زودی این خواست برآورده می گردد.
رئیس جمهور کشور گفت، زرنج دومین بندر تجارتی و ترانزیتی خشکه افغانستان خواهد بود و کارهای مقدماتی آن آغاز گردید است. او افزود که در نظر است به شمول خط آهن، برخی پروژه های دیگر انکشافی نیز در ولایت نیمروز تطبیق و اجرا گردد.
رئیس جمهورغنی عصر دیروز در قصر گلخانه با بزرگان و نمایندگان ولایت فراه دیدار کرد. در این دیدار حاجی خیرمحمد نورزی معاون شورای ولایتی، دادالله قانع منشی شورای ولایتی، فرید هیبت فعال مدنی و گل احمد فقیر نمایند شورای ولایتی به نمایندگی از دیگران مشکلات امنیتی آن ولایت را با رئیس جمهور شریک ساخته، خواهان فرستادن هیئت با صلاحیت به ولایت فراه شدند تا ضمن بررسی چگونگی احداث بند بخش آباد، ادارات محلی ولایت متذکره را مورد ارزیابی قرار دهند.
سخنرانان، ضمن اینکه خواستار آوردن اصلاحات به نهادهای امنیتی شدند، خواهان انتقال زمین بخاطر اعمار شهرک ها گردیده، پیشنهاد کردند که به منظور تطبیق پروژه های انکشافی و آوردن اصلاحات اداری با ولسوال پرچمن همکاری صورت گیرد.
رئیس جمهور غنی پس از استماع خواست های آنان، به روح همۀ شهدا به ویژه شهدای اخیر ولایت فراه دعا کرد و به خانواده های آنان یکبار دیگر ابراز تسلیت نمود. وی گفت، تأمین امنیت و تطبیق پروژه های انکشافی در اولویت برنامه های حکومت قرار دارد.
رئیس جمهور گفت، اصلاحات در چارچوب اردوی ملی کشور رونما گردیده و در صفوف پولیس ملی نیز اصلاحات در حال اجرا است. وی خاطر نشان ساخت که یک قوماندۀ واحد ایجاد میگردد و قوماندان جدید قوماندانی قول اردوی 207 نیز گماشته خواهد شد.
رئیس جمهور کشور تصریح کرد که به منظور ارزیابی ادارات ولایت فراه، هیئت با صلاحیتی فرستاده خواهد شد و در روشنایی یافته های این هیئت، تغییرات و اصلاحات لازم در این ولایت صورت خواهد گرفت و  اصل مجازات و مکافات تطبیق میگردد.
رئیس جمهورغنی به مسوولین ادارۀ مستقل ارگان های محلی هدایت داد تا جهت تطبیق برنامه های انکشافی در ولسوالی پرچمن، با ولسوال ولسوالی متذکره همکاری نمایند. او افزود، در بخش انتقال زمین عدالت تأمین میشود، زیرا غصب زمین قابل قبول نیست و جلو آن تا اندازۀ زیاد گرفته شده، همچنان در دوسال گذشته هزاران هکتار زمین از نزد غاصبین برگشتانده شده است.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شام دیروز در نشست با بزرگان و نماینده گان ولایت دایکندی مشکلات و نیازمندی های مردم این ولایت را استماع نمود. در این دیدار، وکیل رحیم زاده، نایبی معاون شورای ولایتی و جواهری در مورد میدان هوایی، بند آب، سرک و اعمار شفاخانه برای معتادین، ارتقای واحدهای اداری و تجهیز پولیس ملی خواستها و پیشنهادات مردم دایکندی را با رئیس جمهور شریک ساختند.
سخنرانان گفتند، والی دایکندی باید به اصلاحات و بخش حکومتداری خوب توجه بیشتر نماید و از رئیس جمهور خواستند تا یک هیئت با صلاحیت را برای بررسی وضعیت ادارات ولایت دایکندی به این ولایت اعزام نماید.
رئیس جمهور غنی بعد از استماع پیشنهادات ایشان گفت، بهار آینده یک شرکت معتبر کار اعمار سرک دره صوف الی بامیان را آغاز خواهد کرد و همچنان کار اعمار میدان هوایی نیز آغاز خواهد گردید.
رئیس جمهور کشور گفت، ارگان های امنیتی برای تامین مناطق مرکزی برنامه ریزی میکنند و بعد از نهایی سازی این برنامه اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. وی افزود، والی باید منحیث نماینده رئیس جمهور کار کند و به جریان سیاسی تعلق نداشته باشد.
رئیس جمهورغنی گفت: حکومت وحدت ملی به حکومتداری خوب متعهد می باشد، ما پیشنهادات شما را استماع نمودیم و جهت تطبیق اصلاحات در ولایت دایکندی یک هیئت با صلاحیت به این ولایت اعزام خواهد شد.
رئیس جمهور غنی از نماینده گان و بزرگان شورای ولایتی این ولایت خواست که در عرصه آوردن اصلاحات با مسئولین ولایتی کمک همه جانبه نماید، تا زمینۀ خدمات رسانی برای مردم تسریع گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا