اقتصاد

سیگار: پروژه برق حرارتی هودخیل غیر فعال است // شرکت برشنا : دستگاه برق حرارتی هودخیل و در صورت ضرورت مورد استفاده قرار میگیرد

کابل 10 سرطان باختر
شرکت برشنا در رابطه به گزارش سیگار یا  دفتر سر مفتش امریکا واکنش نشان داد .
به گزارش آژانس باختر ، اخیراً سیگار با نشر گزارشی گفت:قرار معلومات دریافت شده از جانب  سیگار , سرمایه گذاری اداره انکشافی امریکا در دستگاه تولیدی تره خیل کابل, افغانستان که به ارزش 335 ملیون دالر آمریکایی میباشد,  در معرض خطر ضایع شدن قرار داشته و یا بطور کامل در معرض عدم استفاده قرار دارد.
دراین گزارش  نگرانی های شرح  داده شده که از جمله عدم تمایل و یا توانائی دولت افغانستان در قسمت نگهداری این دستگاه، مخصوصاً در حالات اضطراری مانند برف کوچ که در ماه فبروری سال روان به وقوع پیوست و سبب کمبود برق در سرتاسر ولایات افغانستان شده و همچنان سبب مرگ صد ها نفر گردید.
اما شرکت برشنا میگوید:هدف احداث دستگاه 105 میگاوات تره خیل فقط موجودیت یک منبع ریزرفی تولید برق به شهر کابل بود، زیرا دستگاه 45 میگاوات شمالغرب بنا بر داشتن مصرف گزاف تیل و روغنیات برای بهرداری مساعد نبود، روی این دلیل اداره کمک های ایالات متحده امریکا احداث دستگاه 105 میگاوات را در منطقه تره خیل برنامه ریزی نمود تا  به وقت ضرورت ازین دستگاه به شکل منبع ریزرفی و در آینده در صورت استخراج منابع انرژیتیکی کشور مانند گاز، تیل و بخصوص   HFO  به طور دایمی و به قیمت نازل تولید برق نماید.
موازی به پلان احداث دستگاه 105 میگاوات در طول 14 سال گذشته دو مراتبه بالای ماستر پلان برق افغانستان تجدید نظر صورت گرفته و هم چنان مطالعات تخنیکی واقتصادی یک تعداد پروژه های زیربنایی مانند، دستگاه آبی باغدره، کنر و کوکچه هم صورت گرفته که بعضی ازین پروژه  ها آماده به داوطلبی هستند.
در حال حاضر این دستگاه فعال بوده و د افغانستان برشنا شرکت ازین دستگاه عندالموقع استفاده مینماید .
شرکت برشنا اضافه میدارد با وجود که این دستگاه یک دستگاه مدرن بوده و در سیستم محافظتی آن از تکنالوژی بسیار پیشرفته استفاده شده ولی کارمندان تخنیکی این دستگاه هم  آموزش دیده و توانمند اند تا از دستگاه موفقانه بهره برداری نمایند .
فعالیت این دستگاه به طور دوامدار بدون شک به برشنا شرکت غیر اقتصادی است ولی نظر به دستگاه حرارتی شمالغرب قیمت تمام شد یک کیلوات برق تقریباً  50% نازلتر است.
در حال حاضر تقریباً 80% برق کشور از ممالک همسایه وارد میگردد که قیمت تمام شد به مراتب ارزانتر از تولید برق 105 میگاولت است، بناءً استفاده از برق وارداتی در پهلوی برق آبی به نفع برشنا شرکت و مستهلکین برق میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا