اخبارجهان

وزیر خارجۀ امریکا: زلمی خلیل‌زاد به وظیفه‌اش ادامه دهد

واشنگتن/ ورلد نیوز/9دلو/باختر

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا گفت که از زلمی خلیل‌زاد تقاضا شده است تا بهوظیفه خود ادامه دهد.

خلیل‌زاد امضای موافقتنامه میان امریکا و طالبان در ماه فبروری سال گذشته را پادرمیانی می‌کرد.

انتونی بلینکن دیروز در اولین کنفرانس خبری اش یک روز بعد از سوگند خود به حیث وزیر خارجه  امریکا گفت: “ما در مورد افغانستان می‌خواهیم یک چیز را بفهمیم و آن این که که به طور خاص در توافقنامه بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان چه نوشته شده است، تا مطمئن شویم که طالبان چه تعهد کرده اند و هر آنچه که ما انجام داده‌ایم خود را آگاه سازیم و باید در مورد سفیر خلیل‌زاد بگویم، بلی، ما از او خواستیم تا به کار مهم خود ادامه دهد.”

بر اساس توافقنامه میان امریکا و طالبان نیروهای امریکایی در بدل تضمین امنیتی از گروه طالبان به خاطر قطع روابطش با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، باید افغانستان را ترک کنند.

مطابق این موافقتنامه همۀ نیروهای خارجی تا ماه می امسال از افغانستان بیرون خواهند شد.

در حال حاضر شماری نیروهای امریکایی در افغانستان تا ۲۵۰۰ سرباز کاهش یافته اند.

وزیر امور خارجه امریکا همچنان تاکید کرد که اداره جدید جوبایدن رییس جمهور  آنکشورمصمم است توافقنامه میان امریکا و طالبان را دوباره بررسی کند تا مشخص شود که طالبان به تعهدات‌شان به شمول آتش‌بس و مذاکرات معنادار با حکومت افغانستان، عمل کرده‌اند یا نه.

به گفتۀ بلینکن حکومت جدید بخش‌های پنهانی توافقنامه را تا هنوز بررسی نکرده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور سابق امریکا خلیل‌زاد را برای پایان جنگ طولانی امریکا در افغانستان وظیفه داد تا با طالبان مذاکره کند.

نظر به تلاش‌های او بود که موافقتنامه میان امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در دوحه قطر امضا شد. طبق آن حکومت افغانستان و طالبان از ماه سپتمبر مذاکرات صلح را آغاز کردند. اما خشونت در افغانستان تاهنوز ادامه دارد.   فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا