سیاست

شماري از بزرگان قوم ترکمن با محمد کريم خليلي ديدار نمودند

كابل باختر/22/اسد

شماري از بزرگان و موسفيدان قوم ترکمن افغانستان، امروز با محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور ديدار و گفتگو نمودند.

به گزارش دفترمطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، دراين ديدار که جماهير انوري وزير عودت و مهاجرين و دوتن از سناتوران قوم ترکمن نيز حضور داشتند، ديدار کنندگان در مورد برخي از مشکلات محيطي خود و تقاضاهاي مردم ترکمن درمناطق مختلف کشور با معاون رييس جمهور صحبت نمودند.

ديدار کنندگان نخست درمورد مناطق مسکوني نزديک به دريايي آمو که در اثر آب خيزي ها به بستر دريا تبديل شده است اظهار نگراني نموده گفتند که درصورت عدم توجه جدي دراين زمينه،  بيم آن مي رود که مناطق بسيارديگر ولسوالي هاي قرقين، خم آب و ديگر مناطق،به بستر دريا مبدل شود.

آنان ازدولت تقاضا نمودند تا به منظور جلوگيري از آسيب و خطرات بيشتر، هرچه زود جهت استحکام سواحل دريايي آمو اقدام نموده و از کميته ملي مبارزه با حوادث نيز تقاضا نمودند تا به مشکلات خانواده هاي که در اثر آب خيزي هاي درياي آمو از مناطق خود بيجا شده اند، رسيدگي نمايد.

همچنين ديدار کنندگان درمورد چگونگي حضور و سهم اقوام ترکمن افغانستان در ادارات دولتي ابراز نارضايتي نموده و ازهيأت رهبري دولت تقاضا نمودند تا با توجه به اصل عدالت و مشارکت اقوام، در زمينه حضور ترکمن ها در ادارات دولتي و واحد هاي محلي توجه جدي نمايند.

توجه دولت به تهيه و انتقال انرژي برق ، توجه دربخش هاي زراعت ،آبياري، صنعت قالين، مقابله با خشک سالي درمناطق ترکمن نشين و چگونگي توزيع بورسيه هاي تحصيلي درافغانستان ازديگر موارد بود که بزرگان و موسفيدان ترکمن با معاون رييس جمهور درميان گذاشتند.

سپس محمد کريم خليلي معاون رييس جمهور، ضمن ابراز خرسندي از اين ملاقات، در رابطه به نگراني بزرگان اقوام ترکمن کشور مبني بر آب خيزي هاي درياي آمو اظهار داشت که دولت براي استحکام سواحل درياي آمو برنامه هاي کوتا مدت و دراز مدت را روي دست داشته و در اين  بر نامه ها تلاش مي شود که تا براساس يک طرح اصولي و اساسي از آب خيزي هاي درياي آمو و تبديل شدن مناطق اطراف آن  به بستر دريا جلوگيري شود.

معاون رييس جمهور ضمن تاکيد برهماهنگي و همدلي مردم درحمايت از برنامه هاي دولت اظهار داشت که حضور اقوام و اقشار مختلف کشور در ادارات دولتي حق آنان است و دولت نيز به اصل عدالت و مشارکت اقوام   در ادارات دولتي احترام قايل است.

وي همچمنين درخصوص رسيدگي به مشکلات محيطي اقوام ترکمن کشور  ازجمله رسيدگي به مشکلات بيجاشدگان ناشي از آب خيزي هاي دريايي از طريق ارگان ذيربط اطمنيان داد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا