فرهنگ

جشنواره ” غذا های محلی وصنایع دستی افغانستان ” درکابل آغاز شد

کابل باختر28 اسد
پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی ، اداری و گرحندوی وزارت اطلاعات وفرهنگ شب گذشته نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذا های محلی را به استقبال از صدمین سالگرد استقلال کشور درهوتل کابل سرینا ، افتتاح کرد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در محفل افتتاح این نمایشگاه و جشنواره شماری از مسوولان و روسای وزارت اطلاعات وفرهنگ ، شماری از مقامات بلند رتبه دولتی ، شادخت هندیه و شاهدخت ناجیه دختران شاه امان الله خان و شماری از اعضای خانواده شاه  و تعداد از مهمانان داخلی و خارجی حضورداشتند.
دراین محفل پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی ، اداری وگرحندوی وزارت اطلاعات وفرهنگ صحبت کرد ودرکنار آن که صدمین سال استقلال کشوررا برای تمام مردم کشور مبارک گفت ، مراتب تسلیت و غم شریکی خود را به خانواده های قربانیان حوادث خونین اخیر درکابل ، ابراز کرد و برای شهدا بهشت برین و برای زخمی ها شفای کامل از درگاه خداوند منان استدعا کرد.
وی  افزود که جشنواره" غذا های محلی وصنایع دستی افغانستان " به استقبال از صدمین سالگرد استقلال کشور از طرف وزارت اطلاعات وفرهنگ به همکاری هوتل کابل سرینا ، درکابل برگزار شده است .
پوهنیار مصطفوی گفت که  دراین جشنواره غذا های محلی ، صنایع دستی محلی ، موسیقی محلی و لباس های محلی ولایت های پنج زون کشوربه نمایش گذاشته شده است ، چنان که شب گذشته فراورده های زون مرکزو جنوب شرق  به نمایش گذاشته شد ، امروز از زون شمال ، فردا زون شرق ، پس فردا زون غرب و روز بعدش فراورده های زون جنوب کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.
او دررابطه به برنامه های ویژه به مناسبت صدمین سال استقلال کشور که از سه ماه به این طرف ازسوی بخش های مختلف وزارت اطلاعات وفرهنگ راه اندازی شده است، معلومات  داد و گفت که امید واراست که این وزارت با برپایی چنین برنامه ها توانسته باشد دین فرهنگی را در تجلیل از صدمین سالگرد استقلال کشوربه جا کرده باشد . 
بعد رییس هوتل کابل سرینا درصحبتی جشن صدمین سال استقلال افغانستان را به مردم افغانستان تبریک گفت و خاطرنشان کرد که به بزرگداشت ازجشن استقلال افغانستان ، جشنواره  " غذا های محلی وصنایع دستی افغانستان " ازسوی وزارت اطلاعات وفرهنگ و هوتل کابل سرینا ،  برگزار شده است .
همینگونه احمد حارث نایاب مسوول بازاریابی هوتل کابل سرینا نیز صحبت کرد و در رابطه به برنامه های این جشنواره و فعالیت های هوتل کابل سرینا به تفصیل معلومات داد .
ضیاالحق امر خیل مشاور رییس جمهور نیز درصحبتی  از وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطربرگزاری این جشنواره ، ستایش کرد و گفت: ما درحالی از صدمین سال استقلال کشورتجلیل به عمل می آوریم که دشمنان مردم افغانستان ، روز قبل حمله یی را در یک مراسم عروسی  درکابل انجام دادند و باعث شهادت و زخمی شدن شمار زیادی ازهموطنان  ما شدند.
او مراتب تسلیت و غمشریکی خود را با خانواده های قربانیان این حادثه غم انگیز ابراز کرد و ازتمام مردم افغانستان خواست که دست از تعصبات قومی بکشند و بایک پارچگی درراستای آبادی افغانستان و رفاه مردم کارکنند.
همچنان درجریان این مراسم ، گروه مدلینگ عبید حاحی ، نمایش لباس های محلی را اجرا کرد.
دراخیر پوهنیار مصطفوی نمایشگاه صنایع دستی را افتتاح کرد و اشتراک کنندگان ازآن دیدن کردند.
دراین نمایشگاه  تولیدات دستی شامل قالین ، چرم دوزی، لباس های محلی، زیور ها ، تابلوهای نقاشی ، پوست دوزی ، دست دوزی و انواع فراورده های دستی ، به نمایش گذشته شده است .
این نمایشگاه  ازساعت  6:00  شام تا  9:00  شب ،  چهار روز دیگر نیز درهوتل کابل سرینا به روی علاقه مندان باز است.  احمدضیا احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا