ورزش

نامه دانشمندان برای لغو مسابقات المپیک برازیل به سبب بیماری زیکا

برازیلیا/بی بی سی نیوز/باختر/8 جوزا
۱۵۰ دانشمند و کارشناس برجسته صحت عمومی در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به سازمان صحی جهان خواهان آن شده‌اند که به دلیل شیوع ویروس زیکا، المپیک ریودوژانیروی برازیل به تعویق بیفتد یا به جای دیگری منتقل شود.
این دانشمندان در نامه سرگشاده‌ به سازمان صحی جهان گفته‌اند یافته‌های جدید درباره این ویروس برگزاری المپیک در برازیل را به امری "غیراخلاقی" بدل می‌کنند.
دکتر امیر عطاران، از پوهنتون اوتاوا در کانادا که از تهیه‌کنندگان و امضاکنندگان این نامه است، گفت که اگر قرار است از همه کشورهای جهان آدم‌ها به برازیل بیایند، طبیعی است بعضی از این افراد در معرض ویروس زیکا قرار خواهند گرفت و در بازگشت به کشورشان آن را به دیگران هم منتقل خواهند کرد. این یک واقعیت علمی غیرقابل انکار است. حال اگر کمیته جهانی المپیک بیشتر به فکر چند میلیارد دالر درآمد خود از محل این بازی‌هاست و شرکت های کوکاکولا و مک‌دونالد هم فقط نگران تبلیغات خودشان هستند و به فکر نوزادانی که قرار است با ضایعه مغزی به دنیا بیایند نیستند.
مدتی پیش کمیته بین‌المللی المپیک گفت که شیوع بیماری زیکا در نقاطی از امریکایی جنوبی و مرکزی مانع برگزاری بازی‌های سال ۲۰۱۶ در ریو دوژانیرو برازیل، نخواهد شد.
با وجود این، به گفته دکتر عطاران که از مدرسان رشته حقوق طبی در کانادا است، او و بیش از ۱۰۰ دانشمند امضاء کننده این نامه از سازمان صحی جهان خواسته اند که دلایل علمی خود در این رابطه را اعلام کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا