فرهنگ

پیام داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه به مناسبت روز حمایت و حفاظت از میراث های فرهنگی افغانستان!

کابل باختر/ 22/ حوت
خورسندم که این محفل بزرگ و باکیفیت به مناسبت بیستم حوت ، روز حفاظت از میراث های فرهنگی افغانستان برگزار گردیده و وزارت اطلاعات وفرهنگ به سلسله برنامه های پرمایه فرهنگی ازاین روز بسیار مهم نیز تجلیل می کند.
کشورما افغانستان به لحاظ قدامت تاریخی و موقعیت خاص جغرافیایی ، بستر وقوع تحولات مهم و شکل گیری افکار ، اندیشه ها و فرهنگ عظیم و پرباری بوده که علائم و نشانه های آن دراثار به جای مانده از گذشته های  تاریخی و صدها آبده ی کهن قابل دید و مشاهده است . این آثار تاریخی و باستانی نه تنها گذشتۀ پربار فرهنگی افغانستان را به نمایش میگذارد بلکه پیشینه درخشان تاریخی کشور ما را نیز نشان میدهد اما کافی نیست که تنها به این گذشته های شگوفان ببالیم و افتخار کنیم بلکه لازم است که از این میراث گران بهاء هم درس و انتباه بگیریم و هم درراستای حفاظت از این سرمایه های معنوی و تداوم آفرینش های فرهنگی و غنامندی فرهنگ پربار کشور گام برداریم .
متاسفانه جنگ ها وگرفتاری های دراز مدتی که برای کشورما طی دهه های اخیر پیش آمد و نیز حوادث طبیعی و دست درازی برخی گروه های افراطی و حلقات مافیایی سبب شد که آسیب های جدی برسرمایه معنوی وفرهنگی افغانستان وارد شود.
این گنجینه های گران قیمت بعضاٌ یا شکسته و نابود و یا قاچاق شدند و بناهای پرشکوه ما یا تخریب گردیدند و یا از هرنوع مراقبت و حفاظت جدی مرحوم ماندند.
حکومت وحدت ملی با درک عمیق از ارزش های فرهنگی افتخارات گذشتۀ کشور مصمم است که درحفظ و نگهداشت آثارباستانی و باز گرداندن آثار تاریخی و هنری به کشور به صورت جدی اقدام کند و دراین راستا از مسوولان محترم وزارت اطلاعات وفرهنگ جداً می خواهیم که گزارش جامع از وضعیت عمومی آثار و ابدات تاریخی کشور تهیه و دردسترس رهبری حکومت وحدت ملی قرار دهند و طرح جامع خود را برای حفاظت از میراث های فرهنگی کشور نیز تدوین نمایند . حفاظت از این میراث های فرهنگی تنها به خاطر نشان دادن گذشته تاریخی ما نیست بلکه نگهداشت درست این آثار تاریخی و فرهنگی می تواند در رشد و شگوفایی صنعت توریزم و توسعه اقتصادی کشور نیز مفید و موثر واقع شود.
یک باردیگر از مسوولان محترم وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطر تدویر این کنفرانس مهم تشکر می کنم و امیدوارم که نتیجه بحث ها وگفتگوها دراین کنفرانس بتواند درروشن ساختن میکانیزم و مسیر درست حفاظت از سرمایه های معنوی ملت افغانستان کمک کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا