فرهنگ

ايشگاه آثار خطاطي و نقاشي هنرمندان كشور تدوير يافت

نمكابل/28/جوزا/باختر
نخستين نمايشگاه سراسري آثار خطاطي و نقاشي هنرمندان افغانستان امروز در باغ بابر شاه دايرگرديد.
در اين نمايشگاه كه سه روز در معرض ديد علاقمندان قرار خواهد داشت، بيش از ششصد اثر هنرهای ‌خطاطي و نقاشي از هنرمندان ولايات كشور به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در مراسم افتتاح نمايشگاه متذكره دكتور
سيد مخدوم رهين وزير اطلاعات و فرهنگ گفت، جاي مسرت است كه امروزما شاهد تدوير نمايشگاهی هستيم كه از سراسر كشور،‌در دو هنر بزرگ كه در افغانستان سابقه بسيار پرافتخار و كهن دارند، يعني هنر نقاشي و هنر خوشنويسي آثار هنرمندان کشور به نمايش گذاشته شده است.
دكتور رهين در رابطه به گذشته و اهميت اين دو هنر در كشور اشاره نموده گفت كه هنرهاي خوش نويسي و نقاشي در سرزمين ما محبوبيت خاص بين مردم داشته است و از دوره قبل از بهزاد تا هنرمندان بزرگ معاصر، غلام محمد ميمنه گي و ساير هنرمندان بزرگ معاصر ملت ما استمرار حيات هنري را همچنان حفظ كرده و با وجود مشكلات و حالات خاص هم در نقاشي و هم در خطاطي شهكارهاي بزرگ داريم.
داكتر رهين خاطر نشان كرد كه زنان و مردان سرشناس در اين دو هنر داشتيم كه روان شان شاد باد و توفيق نصيب هنرمندان زمان ما باد تا اين دوهنر راهمچنان كه نياكان ما به  اوجش رساندند ، اين ها نيز هر دو هنر را رونق بيشتر بخشند.
دراين محفل همچنان نصر الله سروري استاد نقاشي و چند تن از هنرمندان شركت كننده صحبت كردند و آنان از وزارت اطلاعات و فرهنگ به خاطر برگزاري اين نمايشگاه ابراز قدرداني كرده اين اقدام را به خاطر تشويق هنرمندان و رشد هنرهاي نقاشي و خطاطي در كشور موثر دانستند.
پروانه فخري كه خود را باشنده غزني معرفي كرد گفت كه سه اثر نقاشي وي در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است، وي ابراز كرد كه اين اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ بدون شك موجب تشويق وي و ساير هنرمندان عرصه نقاشي و خطاطي ميگردد.
او همچنان خواهان توجه بيشتر مسوولان امور در عرصه اين دو هنر در ولايت غزني گرديد.
ملينا نقاش از ولايت قندهار به خبرنگار آژانس باختر گفت، دوازده نفر از قندهار آمده اند و اينكه دو اثر نقاشي وي كه روي شيشه كار شده در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده ، بسيار خورسند است و اين امرسبب شده تا او و ساير جوانان هنرمند قندهار به هنر نقاشي  و خطاطي دلچسپي بيشتر پيدا كنند.
ملينا نيز از برگزاركننده گان اين نمايشگاه ابراز قدرداني كرد.
همچنان دوجوان پسر و دختركه يكي آن نقاش وديگرش خطاط است گفتند كه از تخار آمده اندو  آثار آنان دراين  نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا