سیاست

سران افغانستان و اندونیزیا بر گسترش همکاری ها میان دو کشور تاکید کردند

کابل 10 دلو باختر
جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا که قبل از ظهر دیروز در راس یک هیئت عالی رتبۀ آن کشور به منظور یک سفر رسمی به کابل آمده بود، در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی توسط استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، وزرای امور خارجه و مالیه و شمار دیگری از اراکین بلند رتبۀ دولتی استقبال شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،رئیس جمهور اندونیزیا هنگام ورود به ارگ ریاست جمهوری در حالیکه کودکان ملبس با لباس های ملی کشور صف بسته بودند و بیرق های افغانستان و اندونیزیا را در دست داشتند، پس از معاینۀ قطعه تشریفات و نواخته شدن سرودهای ملی دو کشور، از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت. 
سپس، رؤسای جمهور و هیات های عالی رتبۀ دو کشور با هم دیدار کردند و در رابطه به گسترش همکاری های دو جانبه در عرصه های اقتصادی، آموزش های حرفوی، استفاده از فرصت های موجود در صادرات و واردات به شمول دهلیز هوایی، ایجاد کمیتۀ مشترک اقتصادی و گسترش روابط دو جانبه و دید و بازدیدهای علمای دو کشور، بحث و تبادل نظر نمودند.
در این دیدار، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز صحبت کرد و ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور اندونیزیا و هیات همراه اش، گفت: از شما تشکر می کنم که در این مقطع زمانی به افغانستان تشریف آوردید و با حکومت و مردم ما ابراز همدردی وغمشریکی نمودید. وی افزود که حکومت افغانستان از تلاش های حکومت و مردم اندونیزیا بخاطر کمک و همکاری با کشور ما، ابراز امتنان می نماید.
بعداً رئیس جمهور اندونیزیا در حالیکه محمد اشرف غنی رئیس جمهور ، استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، هیات عالی رتبۀ اندونیزیا و شماری از اراکین بلند رتبۀ دولت افغانستان حضور داشتند، نماز ظهر را در مسجد جامع ارگ ادا و به روح شهدای رویدادهای اخیر تروریستی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اتحاف دعا کردند.
متعاقباً سران افغانستان و اندونیزیا در یک نشست مشترک خبری حضور یافتند و در مورد نتایج دیدار شان، معلومات ارائه نمودند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در این نشست خبری، گفت: یکبار دیگر مراتب تسلیت و همدردی خویش را بخاطر شهادت هموطنان در رویدادهای اخیر تروریستی و حملۀ تروریستی امروز کابل، ابراز می نمایم و برای خانواده های قربانیان، صبر جمیل استدعا می کنم.
وی خطاب به رئیس جمهور اندونیزیا گفت: شما در روزی به پایتخت کشور برادر و دوست تان تشریف آوردید که مردم افغانستان روی گلیم غم نشسته اند، از همدردی، جرئت و تعهد تان نسبت به صلح، تشکر می کنم.
رئیس جمهورکشور افزود که اندونیزیا یکی از بزرگترین دموکراسی های جهان و پر نفوس ترین و بزرگترین کشور جهان اسلام است و نقش این کشور در میان کشورهای اسلامی بی نظیر می باشد و ما به داشتن ارزش های مشترک با اندونیزیا، افتخار می کنیم.
رئیس جمهور کشورعلاوه کرد: اندونیزیا یکی از مهم ترین قدرت های اقتصادی آسیا و جهان محسوب می شود که تمام تعادل اقتصادی دنیا وابسته به اقتصاد این کشور می باشد.
وی اندونیزیا را نمونۀ مثبت همکاری های منطقه یی دانسته افزود که این کشور با وجود کثیرالاقوام و کثیرالادیان بودنش، مثال خوب وحدت ملی به شمار می رود و سمبول تعادل بوده که از این جهت برای ما حایز اهمیت است.
رئیس جمهور از رهبری سالم و سازندۀ رئیس جمهور اندونیزیا جهت ایجاد همکاری های منطقه یی و همگرایی کشورهای اسلامی و سهم در کنفرانس های بین المللی به نیکی یاد کرد.
وی افزود که در این مرحلۀ حساس تاریخی افغانستان، ما در یک مرحلۀ سرنوشت ساز قرار داریم و دولت و مردم افغانستان درخصوص اقدامات واضح و عملی آینده، تصمیم می گیرند.
رئیس جمهور گفت در گذشته، زمانی که در حملات تروریستی تعداد تلفات ملکی زیاد می شد، طالب ها از پذیرفتن مسؤولیت انکار می کردند، اما این بار، برخلاف معمول، طالب ها مسوولیت حملۀ تروریستی در نزدیکی شفاخانۀ جمهوریت را که تلفات زیاد ملکی در پی داشت، بدوش گرفتند.
رئیس جمهور کشور افزود که طالبان این بار به فرمایش بادار خود بدون مکث، مسؤولیت را پذیرفتند، تا برای بادار شان زمینه بیرون رفتن از انزوای سیاسی را فراهم سازند. وی همچنان اضافه کرد: اکنون وقت انتخاب به طالبان فرا رسیده است، آنانیکه افغان و مسلمان هستند، با مردم و برای دین خود ایستاد شوند، اما آن های که تعلق به این خاک ندارند و در مقابل مردم ما اعلام جنگ می کنند، باید بدانند که انتقام ملت ما سریع، مصمم و همه جانبه خواهد بود.
توقع مردم افغانستان از دوستان بین المللی این است که وقت تصمیم فرارسیده تا با هر وسیلۀ ممکن، کشورهای را که از تروریزم حمایت می کنند و به تروریستان وحشی پناهگاه و تسهیلات فراهم می نمایند، از این تخطی غیر قانوني و غیر اخلاقی باز دارند، و در صورتی که این کشورها به تخطی از قوانین بین المللی ادامه دهند، آنها را تجرید و منزوی نمایند.
وی تصریح کرد: امیدوارهستم افغانستان بتواند از تجارب و مشوره های نیک کشور دوست و برادر اندونیزیا، راجع به اهداف مشترک، بخصوص در عرصه مقابله با افراطیت استفاده اعظمی نماید.
محمد اشرف غنی با اشاره به دیدگاه های علمای دو کشور پیرامون مقابله با افراطیت و تروریزم، گفت: علمای کرام باید علیه اشخاصی که از آدرس شریعت و علم دین، حلال و حرام را برای خود یک نوع، و برای دیگران به نوع دیگر تعریف می کنند، و یا هم قتل و خونریزی را توجیه می نمایند، ایستاده گی نمایند.
رئیس جمهورکشور گفت: وقت آن فرارسیده است که تمام اقشار منافع کوچک شخصی و گروهی خود را در مقابل منافع علیای کشور کنار گذاشته، از تفرقه و نفاق خود داری کنند و از روند اصلاحات در نظام، بخصوص اصلاحات در نیروی های امنیتی کشور حمایت کنند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور از شهامت و فدا کاری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تقدیر نموده و به موثریت بیشتر اصلاحات در سکتور امنیتی، تأکید کرده، گفت: ما در یک مرحله حساس و سرنوشت ساز، بر سر دوراهی قرارداریم، و بدون اینکه اصلاحات را جدی بگیریم، و تصامیم قاطع و جدی اتخاذ کنیم، هیچ انتخاب دیگری در نزد ما وجود ندارد.
وی افزود: اکنون که روند اصلاحات در وزارت دفاع ملی نتیجه داده است و دشمن از سوی نیروهای خاص اردوی کشور در میدان های جنگ به شکست و مأیوسی مواجه شده است که از این رو به کشتن مردم عام روی آورده است.
رئیس جمهورکشور گفت که صلح نیاز اساسی و حیاتی مردم ما است، ما مجبور هستیم که این خواست را با حمایت مردم تأمین نمائیم و بهای خون مردم مظلوم خود را بگیریم، زیرا خواست مردم ما عدالت است و ما در قبال این خواست متعهد هستیم که جزئیات این اقدامات با مردم شریک خواهد شد.
سپس جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیریا صحبت کرد و ضمن ابراز تسلیت و غمشریکی به حکومت و مردم افغانستان بخاطر رویدادهای اخیر تروریستی، برای مجروحین صحتمندی و برای حکومت، خانواده های قربانیان و مردم افغانستان، صبر و شکیبایی، آرزو نمود.
وی همچنان از مهمان نوازی حکومت افغانستان ابراز امتنان کرد و گفت که پس از شش دهه من دومین رئیس جمهور اندونیزیا هستم که به افغانستان سفر می کنم و این سفر نمایانگر تعهد دوامدار اندونیزیا نسبت به افغانستان می باشد.
رئیس جمهور اندونیزیا خاطرنشان کرد که دیدارهای من و هیئت همراه ام با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و سایر مقامات افغانستان، بسیار مفید بود و ما روی همکاری اندونیزیا در روند صلح افغانستان صحبت کردیم و در سایر عرصه ها بخصوص گسترش روابط اقتصادی نیز با این کشور همکاری خواهیم نمود.
وی افزود که دولت اندونیزیا در نظر دارد تا در شهر کابل، مرکز اسلامی اندونیزیا را ایجاد نماید و من و محمد اشرف غنی رئیس جمهور در دیدار ما بر این موضوع اتفاق نظر داشتیم که همکاری ها میان دو کشور را در عرصه های اقتصادی و تجارتی بیشتر سازیم.
رئیس جمهور اندونیزیا در اخیر این نشست خبری، گفت که اندونیزیا آماده است تا در عرصه های زیربنایی و اعطای بورس های تحصیلی به جوانان افغانستان نیز همکاری نماید.
بعد از آن رئیس جمهور اندونیزیا و هیات معیتی آن کشور در ضیافتی اشتراک کردند که به افتخار شان از سوی رئیس جمهور کشور ترتیب گردیده بود.
در این ضیافت که خانم اول اندونیزیا و خانم اول افغانستان، شماری از اراکین بلند رتبۀ دولتی افغانستان و سفرا و نمایندگان کوردیپلوماتیک مقیم کابل حضور داشتند، رئیس جمهور کشور نشان دولتی غازی امیر امان الله خان را به رئیس جمهور اندونیزیا بخاطر تلاش های قابل قدر وی در راستای تحکیم روابط میان افغانستان و اندونیزیا در عرصه های مختلف، تفویض کرد. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا