اقتصاد

حاصلات پسته درسمنگان شش برابر نسبت به سال پار افزایش یافته

ایبک / باختر/ 28/ اسد

مسوولان ریاست زراعت ولایت سمنگان میگویند ، محصولات پسته این ولایت درسالروان به مقایسه سال گذشته بیش تر از شش برابر افزایش یافته است.

نورمحمد امر امور زراعتی وسرپرست اداره زراعت ولايت سمنگان به آژانس باختر گفت ، محصولات پسته این ولایت درسال گذشته حدود دو صد وسی تن بود اما این رقم در سالجاری بین یک هزار و چهارصد الی یک هزار و پنجصد تن رسیده که به مقایسه سال گذشته بیش از یک هزار و دوصد تن افزایش را نشان میدهد.

نورمحمد گفت، اهالی این ولایت ازاین مقدار یک صدو پنجاه تن مغز بدست آوره و از مدرک فروش مغز آن بیش از یکصد و ده میلیون افغانی عاید حصول خواهد گردید .

وی دلیل بلند رفتن محصولات پسته را درسمنگان مساعد بودن شرایط اقلیمی در سالروان خواند.

اما وی خاطر نشان کرد ولسوالی حضرت سلطان که بیشترین جنگلات پسته را دارا میباشد پسته آن قبل از وقت توسط مردم جمع آوری گردید و به همین دلیل عاید خوبی نصيب مردم آن ولسوالی نشد .

 به گفته سرپرست اداره زراعت سمنگان اگر پسته ولسوالی حضرت سلطان مثل ولسوالی های فیروز نخچیر ، دره صوف بالا و دره صوف پائین به شکل پخته جمع آوری میشد ، مردم آن ولسوالی نیز پسته زیادی جمع آوری میکردندو از مدرک فروش آن مبلغ چهارصد میلیون افغانی عاید پول بدست میاوردند .

درهمین حال تاجران میوه خشک در شهر ایبک ازبلند رفتن محصولات پسته اظهار خوشی نموده اما آنان میگویند جمع آوری قبل ازوقت پسته دراین ولایت سبب گردیده که در کیفیت و قیمت پسته سمنگان کاهش بعمل آید.

محمد عثمان یکتن از تاجران میوه خشک درشهر ایبک به آژانس باختر گفت ، اگر پسته قبل از زمان معین جمع آوری گردد از ده کیلو گرام آن یک کیلو گرام مغز بدست میاید و اگر پسته به شکل پخته جمع آوری شود از سه کیلو گرام آن یک کیلو گرام مغز بدست میاید .

وی علاوه کرد درحال حاضر یک کیلو مغز پسته در سمنگان مبلغ هفتاد افغانی عرضه میشود و درحالیکه یک کیلو مغز پسته جنگلات فیروزنخچیر و دره صوف ها که به شکل پخته جمع آوری شده به نسبت کیفیت بهتر به هزارافغانی به فروش میرسید.

وی درصحبت خود از مسوولان اداره زراعت انتقاد نموده علاوه کردکه باید مسوولان امور نگذارند که دیگر پسته به شکل خام جمع آوری شود.

 ازسوی هم سید رفیع الله روشن زاده مدیر جنگلات ریاست زراعت درسمنگان میگوید پسته یکی از پیداوار مهم مردم این ولایت بوده که هزاران تن از فروش محصولات آن سالانه امرار حیات میکنند.

 به گفته روشن زاده مغز پسته این ولایت طعم  لذیز و شیرین داشته و به همین دلیل شهرت جهانی دارد که سالانه هفتاد تن آن به کشور های هند ، پاکستان و سایر کشورها صادر میشود.

 رفیع الله گفت ، پسته ولایت سمنگان بعداز ولایت بادغیس از کیفیت خوبی برخوردار است و جنگل های پسته درموازی چهل و دو هزار هکتار زمین درولسوالی های حضرت سلطان ، فیروز نخچیر ، خرم سارباغ ، دره صوف بالا و دره صوف پائین ولایت سمنگان وجود دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا