اخبارصحت

مسوولان محلی بدخشان از افزایش شمار معتادان به موادمخدر در آن ولایت ابراز نگرانی کردند

فیض آباد/۱۸ قوس/ باختر

در کنفرانس که پیرامون نقش رسانه ها در مبارزه علیۀ موادمخدر در شهر فیض آباد مرکز  بدخشان٬ از طرف صدای امریکا دیروز برگزار شده بود٬ رییس صحت عامه بدخشان از رجعت دوباره ۹۷فیصد معتادانی که تداوی شده اند، ابراز نگرانی کرد.

رحیم گل ساروان٬ مسوول پروژۀ گزارش دهی موادمخدر صدای امریکا٬ هدف این کنفرانس یک روزه را پاسخ دهی رو درروی مسوولان محلی به رسانه ها و  دهقانان عنوان کرد و گفت که سالانه ۶۴۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید می شود و یازده فیصد جمعیت این کشور از آن متضرر استند که از هرسه خانواده یک خانواده که ۱۳ فیصد آن را جوانان تشکیل می دهد٬ معتاد به موادمخدر استند.

وی افزود: طبق آمار سال های قبل٬ در حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در بدخشان  معتادبه موادمخدر  استند که این رقم در حال سعود است.

سمونیار نثار احمد جهانگیر٬ مدیر مبارزه با موادمخدر قومندانی امنیۀ بدخشان می گوید: اجراات کاری پولیس مبارزه با موادمخدر بدخشان در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۷۲ عملیات را در سطح بدخشان راه اندازی کرده است که در نتیجۀ آن  ۸۸ مظنون که ۱۷ تن شان قاچاقبران بزرگ بودند٬ به ریاست ثارنوالی استیناف معرفی شدند.

آقای جهانگیر افزودکه طی این عملیات ها مقدار٬ بیش از یک هزار وهفتصد وشصت وپنج کیلوگرام مواد مخدر مختلف النوع کشف شد٬ دو کار خانۀ هیروئین در ولسوالی های ارگو و درایم منهدم شد و ۴۰۹ هکتار زمین کشت کوکنار در سه ولسوالی ارگو، کشم و درایم توسط پولیس مبارزه با موادمخدر تخریب  شد.

در این کنفرانس داکتر نورخاوری٬ رییس صحت  عامه بدخشان گفت که سالانه به تعداد ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر را در دو مرکز۲۰ بستر درمانی موادمخدر در شهر فیض آباد، شفا خانۀ معتادین ۷۰ بستر بهارک، و در مرکز ۱۰ بستر ولسوالی اشکاشم که ۵۰۰ تن آنان را زنان تشکیل می دهد، تداوی می شوند که بعد از تداوی کاملا صحت یاب  و رخصت  می شوند که به علت نبود برنامۀ اشتغالزایی، امنیت و مصوونیت غذایی دوباره ۹۷ فیصد آنان به موادمخدر رجوع می کنند که این خود یک ضیاع منابع است.

آقای خاوری، روی آوردن دوباره معتادان بعد از تداوی به موادمخدر عدم تعهد خانواده های معتادان، عدم توجه پولیس، نبود برنامۀ منظم اشتعالزایی ازسوی دولت و فروش آزاد خورده فروشان موادمخدر عنوان کرد و گفت: نبود سیستم تحصیلی و آموزشی باعث اعتیاد جوانان محصل ومتعلم و استادان به موادمخدر شده است.        

وی با ابراز خورسندی از همکاری رهبری  بدخشان، از انان  می خواهد٬ برنامۀ واضح برای جلوگیری از معتاد شدن دوباره جوانان به مواد مخدر، برنامۀ اشتغال زایی برای آنان روی دست گیرند که معتادان نظم عامه را از بین می برند وبه انسان های طفیلی در جامعه تبدیل می شوند و نیز امراض گوناگون ساری غیرقابل علاج را انتقال می دهند.

سید معین الدین عینی٬ رییس زراعت بدخشان می گوید که برنامۀ معیشت بدیل زراعت در ولسوالی های درایم، ارگو و خاش در همکاری با موسسۀ افغان اید   و نیز کشت بدیل کوکنار  برای دهقانان پیشنهاد کرده است که در سال مالی ۱۴۰۰ پروژه های آن تطبیق خواهد شد.

سمیع الله سیحون٬ به نمایندگی از خبرنگاران می گوید که سروی آمار دقیق معتادان موادمخدر٬ در ۴ سال گذشته در بدخشان صورت نگرفته است و داکتران ار قام معتادان مواد مخدر را در بدخشان بالا تر از ۱۰۰ هزار نفر می داند که به تریاک، چرس و هیروئین آغشته استند.

وی افزود: ۱۷ تا  ۱۸ هزار زن معتاد به موادمخدر استند که یک بخش این را اکثریت خاموش (اشخاصی که نمی خواهند اعتیاد شان مشخص شود) از چشم جامعه و رسانه ها پنهان مانده اند، تشکل می دهد.

آقای سیحون گفت: جغرافیه دشوارگذر و فقر در بدخشان که ۴۰۰۰ هکتار زمین در آن  مواد مخدر کشت می شود٬ سبب شده است که معتادان به مواد مخد افزایش یابد و۹۷ فیصد  تداوی شوندگان دوباره به اعتیاد روی آورند..

طلب الدین قادری٬ معاون شورای ولایتی بدخشان نقش رسانه ها، پولیس، و نهادهای مختلف را در کاهش کشت و قاچاق  موادمخدر اساسی و برجسته می داند و می گوید: در ولسوالی های مرزی که یک جریب زمین هم در آن مناطق کوکنار کشت نمی شود٬ چگونه هزاران معتاد وجود دارد و دلیل آن را ناامنی و ترافیک و فروش موادمخدر می داند.

 وی افزود: خورده فروشان موادمخدر زندگی نسل های بعد را تهدید می کنند و ما نگران خورده فروشان هستیم نه قاچاقبران بیرون مرزی، و باید به عنوان یک انسان علیه آن مبارزه کنیم. خالقیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا