آموزش

نصف از دختران در افغانستان از نعمت آموزش محروم اند // وزارت معارف با کار شیوه جدید وارد عمل می شود

کابل باختر 17 دلو
در حالی که وزیر امور زنان می گوید نصفی از دختران در افغانستان  از رفتن به مکتب  و آموزش محروم اند،  اما وزیر معارف  می گوید ضرورت زمان است تا همه  دختران  را شامل  مکاتب آموزشی  سازیم.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر،  وزارت معارف کار شیوه جدید  تعلیم و تربیه  دختران را که حق دست رسی همه دختران  را  برای تعلیم  و تربیه مساعد می کند معرفی کرد. 
در محفلی که  امروز  با حضور  داشت بانوی نخست  کشور،  وزرای معارف و امور زنان   برگزار شد، دکتور میرویس بلخی  سر پرست وزارت معارف  گفت: هدف اساسی و بنیادی  پالیسی  تعلیم و تربیه  دختران  در واقع  تعیین  حدود  باید ها و نباید  های تعلیمات  دختران  از آدرس وزارت معارف و حکومت  افغانستان می باشد.
او گفت وظیفه وزارت معارف  است که   تا ارزش های  کلان  را تعیین کند  که چه چیز  ها در تعلیمات  دختران باشد و چه چیز های  دیگر  نباشد که تا دختران از تعلیمات خوب بهره مند شوند .
او گفت اشد ضرورت است تا همه دختران درکشور از نعمت تعلیم و تربیه خوب بهره مند شوند و برای تعلیم دختران یک اجماع هم وجود دارد .
بلخی افزود به خاطر بهداشت خوب خودکفایی اقتصادی امنیت روانی اجتماعی دختران ضرورت زمان است که ما همه دختران را تعلیم و تربیه دهیم تا خانواده ها ازاین امتیاز بهره مند شوند او خاطر نشان کردکه باید این پالیسی حمایت و تطبیق شود تا به هدف برسیم .
بی بی گل رولا غنی بانوی نخست کشور دسترسی دختران را به تعلیم و تربیه مهم و ضروری خواند و گفت دختران باید علم و فن بیامورند.
او گفت یک زن زمانی که علم می آموزد و داکتر می شود بسیاری از زنان دیگر را از مرگ نجات می دهد و از بعضی از امراض جلوگیری می کند.
او از پالیسی تعلیم و تربیه دختران حمایت کرد وگفت باید درتطبیق آن تلاش شود.
دلبر نظری وزیر امورزنان صحبت کرد و گفت زنان افغانستان در جهان در پایین ترین سطح تعلیم و سواد قراردارد، نبود سهولت های تعلیمی زنان به انواع خشونت روبرو هستند او فقر جنگ رسم های ناپسند را مانع تعلیم دختران در مکاتب عنوان کرد.
او گفت ،پنجاه درصد دختران در مکاتب شامل هستند و پنجاه درصد آنها شامل تحصیلات عالی می باشند .
او افزود به خاطر مصوون بودن زنان، مکاتب را در اطراف و لیلیه ها را درشهر ها برای دختران ایجاد کرده ایم . ختم/ بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا