سیاست

ولسی جرگه مسؤلان امنیتی را استجواب نمود

کابل ۲۶ قوس باختر
ولسی جرگه مسؤلان امنیتی را در رابطه به اوضاع امنیتی کشور استجواب کرد.
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبرداد، در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید، یکی از موضوعات مهم و اساسی، جنگ ولسوالی دانگام ولایت کنر بود که اعضای ولسی جرگه نگرانی عمیق شان را در رابطه به آن مطرح ساختند
با توجه به افزایش ناامنی ها در ولایات مختلف به ویژه جنگ ولسوالی دانگام ولایت کنر و حملات اخیر تروریستی طالبان در کابل مسؤولان امنیتی کشور عنایت الله نظری سرپرست وزارت دفاع ملی، محمد ایوب سالنگی سرپرست وزارت امور داخله و رحمت الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی برای پاسخ دهی به پرسش های وکلاء فراخوانده شدند.
اعضای ولسی جرگه با بیان پرسش ها و نظریات شان در رابطه به اوضاع امنیتی کشور، ورود هراس افگنان در شهر کابل در موجودیت چند کمربند امنیتی و عدم هماهنگی و غفلت نیروهای امنیتی را در راستای جلوگیری از حملات دشمن غیرقابل قبول دانستند و بر پلانگذاری دقیق مسؤلان امنیتی کشور برای دفع و سرکوب تروریستان تأکید ورزیدند.
افزون بر آن، وکلاء اوضاع امنیتی کشور به ویژه شهر کابل را متأثر از چگونگی مقرری آمرین حوزه های شهر کابل، عدم مشورۀ مسؤلان با وکلاء، بی خبری مسؤلان از برنامه های جنگ ولسوالی دانگام کنر، عدم استفاده از کمک های هوایی ناتو، غفلت نیروهای امنیتی و تلاش های حلقات سیاسی برای ناکامی حکومت جدید، نداشتن تعریف مشخص از دوست و دشمن، زرع، تولید، قاچاق و فروش مواد مخدر و سهل انگاری نهادهای امنیتی برای خنثی سازی به موقع فعالیت های تروریستی دانسته، دیدگاه ها و نظریات شان را برای بیرون رفت از وضعیت موجود بیان کردند.
رحمت الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی با ارائۀ پاسخ های محدود به پرسش های وکلاء، از کمبود سرمایه گذاری برای تقویت امنیت ملی یادآوری نمود و تأکید کرد که با تمام تهدیدهای دشمن و خطر بالقوۀ تروریستان، بازهم ادارۀ تحت امرش، شب و روز تلاش می ورزد تا با توطئۀ هراس افگنان مقابله کند
سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی همچنین برای ارائۀ جزئیات بیشتر در مورد مسایل امنیتی و استخباراتی پیشنهاد نمود، جلسه سری شود که بنا بر پیشنهاد وی و توافق مجلس جلسه به دور از حضور رسانه ها ادامه یافت و سایر مسؤلان نیز در همین بخش جلسه به پرسش های وکلاء پاسخ ارائه نمودند
قابل یادآوری است که در جلسۀ امروز در رابطه به تعدیل برخی از مواد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت کمیسیون های انتخاباتی و تعدیل مادۀ سوم و مادۀ ششم قانون ثبت احوال نفوس به ترتیب به کمیسیون های امور عدلی و قضایی و امور داخلی و امنیت ملی وظیفه سپرده شد تا مطابق اصول وظایف داخلی ولسی جرگه اقدام نمایند.
و اما قبل از آجندا و در وقت امتیازی یک تن از نماینده گان ولایت کنر با ابراز احساسات و چشمان پر از اشک، درد مردم ولسوالی دانگام را که از سه روز به این سو زیر آتش دشمن و تروریستان طالب می سوزند، بیان کرد.
وی با انتقاد از مسؤلین امنیتی به خاطر پاسخ ندادن به تماس های وی برای کمک به مردم و نجات اطفال و زنان، بی تفاوتی حکومت و مسؤلان امنیتی کشور را سبب قتل و آتش زدن خانه های مردم از سوی طالبان، دانست.
در جلسه، پخش خبر کشته شدن طالبان در جنگ ولسوالی دانگام دروغ پنداشته شد و از اینکه زخمیان جنگ ولایت کنر انتقال داده نمیشود و تجهیزات نظامی کم وجود دارد، اظهار نگرانی صورت گرفت.
شمار زیادی از نماینده گان مردم در ولسی جرگه از ناامنی در ولایت کنر و سراسر کشور یادآوری نموده، جنگ دانگام را جنگ نیابتی عنوان نمودند و خواهان توجه جدی حکومت به این امر مهم شدند.
برخی وکلاء با مخاطب قرار دادن حمیدگل و مولانا فضل الرحمن، از آنها خواستند که فکر رسیدن به آمو را از سر بیرون نموده، ساختن جایگاه برای تروریستان را در افغانستان فراموش کنند؛ زیرا این بلا گریبان خودشان را نیز گرفته است.
شماری هم تأخیر در معرفی کابینه از سوی ریاست جمهوری را دلیل عمدۀ افزایش ناامنی و اوضاع بد اجتماعی و اقتصادی کشور دانستند و از حکومت خواستند تا قدرت طلبی را کنار گذاشته، منافع ملی را در نظر گیرند.
وکلاء از هیئت اداری مجلس نیز خواستند تا به این مسئله توجه جدی نمایند.
وجود بی عدالتی در لوی څارنوالی در رابطه به حقوق څارنوالان، نا امنی و چور و چپاول 180 خانه در ولایت بادغیس، حملۀ انتحاری روز یکشنبۀ هفتۀ جاری بر موتر افسران اردوی ملی، ناامنی و جنگ در ولایت هرات، جنجال تذکرۀ الکترونیکی و قانون ثبت احوال نفوس، مشکلات در بودجۀ سال مالی 1394 و در نظر نگرفتن عدالت اجتماعی در آن، بلند بودن صرفیۀ برق و مشکلات ناشی از میترهای دیجیتلی، وجود فساد در گمرک ها، غصب زمین های دولتی، وجود مشکل در جمع آوری عواید و حیف و میل شدن آن از سوی افراد مشخص، ناامنی ولسوالی خان آباد ولایت کندز و حملۀ تروریستی طالبان پاکستانی بر مکتبی در شهر پشاور پاکستان، از سوی وکلاء مطرح گردید.
در عین حال شماری از نماینده گان مردم از اقدام رئیس جمهور در رابطه به ساختن گارنیزیون شهر کابل، استقبال نمودند و آن را برای تأمین امنیت بهتر و مؤثر دانستند.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه با جمع بندی موضوعات یادشده، از حملاتی که در ولسوالی دانگام جریان دارد، اظهار نگرانی نموده، گفت که در رابطه به آن با مسؤلین امنیتی در تماس بوده است و آنها از اقدامات شان به وی اطمینان داده اند.
رئیس ولسی جرگه از نا امنی و جنگ در ولایت های هرات و بدخشان و سایر نقاط کشور یادآوری نموده، غصب زمین های دولتی را غیر قابل تحمل دانست و به کمیسیون های ذیربط وظیفه سپرد تا با مقامات مربوط صحبت نمایند.
ابراهیمی سبب نا امنی و چالش های موجود در کشور را تأخیر در معرفی کابینه دانست.
رئیس ولسی جرگه همچنین در مورد مشکل میترهای دیجیتلی برق، به کمیسیون اختصاصی وظیفه سپرد تا با مسؤلین مربوط موضوع را بررسی نماید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا